پیام سپاهان
ایسنا گزارش می‌دهد؛
بروکراسی اداری و انگیزه ‎کمرنگ سرمایه‌گذاران
يکشنبه 12 خرداد 1398 - 12:44:47
پیام سپاهان - اگرچه اصفهان امروز نیروهای تحصیلکرده و آماده به کار بسیاری دارد و با قرار گرفتن در شاهراه کشور و داشتن ظرفیت‌های بسیار در بخش گردشگری، صنایع‌دستی، معادن، فولاد، نساجی و به خصوص زاینده رود مورد توجه استان های دیگر است، اما اکنون بنا بر آمارهای رسمی نرخ بیکاری در این استان بالاتر از میانگین کشور است و اگر از این ظرفیت بالقوه برای پیشبرد مسائل اقتصادی استفاده نشود، از این ثروت با ارزش برای پیشرفت و توسعه بی‌بهره خواهیم ماند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، با وجودی که اصفهان در سال های گذشته به عنوان یکی از استان های مساعد در زمینه کسب و کارمطرح بود، اما طی چند سال گذشته به یکی از مناطق نامساعد دراین زمینه تبدیل شده است و اکنون جایگاه و رتبه کسب و کار در این استان در کشور مناسب نیست.
چندی پیش رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به واقعیت آماری فضای کسب‌ و کار کشور، اعلام کرد: شاخص کسب‌وکار ایران رتبه 128 دنیاست و استان اصفهان جز چهار استان با شرایط نامناسب کسب‌وکار ارزیابی شده است. بنا بر گفته فعالان اقتصادی بروکراسی اداری، مالیات، آب و ... از عمده ترین مشکل کسب و کار و فرار سرمایه گذاران از این استان است.
اگرچه اتاق بازرگانی اصفهان مبحث اشتغال را مهمترین اولویت این دوره خود می داند و اعضای آن معتقدند با بهبود شاخص اشتغال در استان می توان به نتایج مطلوبی دست یافت، اما لازمه آن را جلوگیری و برخورد با حیف و میل منابع موجود در استان و هزینه کرد آن در بخش تولید می دانند. از سوی دیگر فعالان صنعت و تولید استان می گویند حذف بروکراسی پیچیده اداری و هماهنگی بین سازمانی راه حل مشکلات تولیدکنندگان است بهبود محیط کسب‌وکار با همکاری سازمان‌های دولتی و نهادی محقق می شود.
البته استاندار اصفهان چندی پیش در دیدار با فعالان و صنعتگران شهرک صنعتی رازی شهرضا، در خصوص محدودیت دستگاه‌ها و ادارات مختلف، می گوید: بخشی از این محدودیت‌ها به قوانین بالادستی و یا شرایط کشور بر می‌گردد و اگر عزمی در حل مشکلات نیست به عزم کلان بر می‌گردد.
رضایی تاکید می کند: بخش تولید نباید مشکلات خود را گردن اجرای ١٢٠ درصدی قوانین در اصفهان بیندازد و اگر مشکلی با این ادعا وجود دارد به من بگویید و نباید گردن اجرای ١٢٠ درصدی قانون بیندازیم.
با این وجود عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص بروکراسی سخت اداری در استان اصفهان و گلایه بخش تولید و صنعت از این موضوع به خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، گفت: متاسفانه سیستم حاکم بر نظام اداری دچار بروکراسی سخت است که در این فضا فرایند کار بسیار طولانی است و به طور قطع این مشکلات یک شبه مرتفع نمی شود.
رسول رنجبران با بیان اینکه رفع بروکراسی اداری در گرو تلاش بر موضوعات فرهنگی و اجتماعی و تغییر در بعد ساختاری است، تاکید کرد: در ابتدا باید مردم و مسئولان کشور را از نظر فکری و فرهنگی آماده کنیم که نیاز به برخی فرایندهای سخت طولانی نیست و سپس سیستم و نظام متناسب با این فرایند به صورت سریع و چالاک طراحی شود.
وی در خصوص رتبه پایین اصفهان در فضای کسب و کار با وجود پتانسیل های بالای این استان در بخش تولید، اظهار کرد: شرایط فعلی اقتصاد کشور به دلیل تحریم های مضاعف آمریکا تقریبا انگیزه های جدید برای سرمایه گذاری را از بین برده است و تمام فعالان اقتصادی در تلاش برای حفظ وضعیت موجود خود هستند. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح های توسعه جدید در بخش تولید و صنعت استان به ندرت انجام می شود، توضیح داد: هر طرح توسعه برای تامین تکنولوژی سخت افزار و نرم افزار و همچنین تامین مواد اولیه مورد نیاز خود باید بازارهای بین المللی متصل شود، از سوی دیگر در صورت تولید محصول و برای صادرات به بازارهای بین المللی، نیازمند مبادلات تجاری و پولی هستیم که اکنون پرهزینه و با محدودیت هایی مواجه است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان افزود: امروز شرایط عمومی کشور و از جمله اصفهان، انگیزه ای برای سرمایه گذاری جدید باقی نگذاشته است.
وی با بیان اینکه اصفهان همواره پایلوتی اجرای سیاست های جدید دولت های مختلف بوده است، اظهار کرد: اجرا شدن اولیه سیاست گذاری های جدید موجب شده که برخی سرمایه گذاران تصور کنند که دیگر مناطق کشور برای حفظ منافع آنها مناسب است که این موجب مهاجرت عده زیادی از سرمایه گذاران اصفهانی به دیگر استان ها شده است.
رنجبران افزود: تحت فشار قرار دادن سرمایه گذاران و بخش تولید از سوی دستگاه های دولتی موجب فرار سرمایه گذاران به شهرهای دیگر می شود، چرا که برخی سخت گیری ها در استان های دیگر همانند اصفهان نیست.
وی در خصوص اینکه آیا قانون در دیگر شهرها اجرا نمی شود و یا در اصفهان سختگیری بیش از اندازه است؟ گفت: قانون در شهرهای دیگر با مسامحه و نرمی اجرا می شود، اما در اصفهان به دلیل برخی تنگ نظری ها بخش تولید و صنعت دچار مشکل می شوند.
خزانه دار اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص قانون بهبود فضای کسب و کار و تاثیر آن به کاهش بروکراسی اداری در اصفهان، گفت: متاسفانه مفاد قانون بهبود فضای کسب و کار در کشور و اصفهان اجرا نمی شود. در یکی از بندهای آن دولت در رابطه با مسائل اقتصادی هر تصمیم را باید با همفکری بخش خصوصی اتخاذ کند که متاسفانه تصمیمات اقتصادی توسط دولت و بدون مشورت گرفته و در نهایت برای اجرا ابلاغ می شود.
رنجبران تاکید کرد: زمانی که مفاد چنین قانونی اجرا نمی شود نباید انتظار بهبود محیط کسب و کار را کشور و استان اصفهان داشت.
کدخبرنگار: 13036
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97924/بروکراسی-اداری-و-انگیزه-‎کمرنگ-سرمایه‌گذاران
بستن   چاپ