پیام سپاهان
مدیرکل دامپزشکی اصفهان:
حوضچه های پرورش ماهی آلودگی هورمونی برای رودخانه ها ندارند
يکشنبه 19 خرداد 1398 - 14:09:09
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: حوضچه های پرورش ماهی و شیلات هیچ آلودگی هورمونی برای رودخانه ها ندارند و آلودگی احتمالی آنتی بیوتیکی آنها بسیار ناچیز است.

شهرام موحدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از هورمون در واحدهای آبزی پروری استفاده نمی‌شود و میزان مصرف آنتی‌بیوتیک نیز در این حوضچه‌ها بسیار کم است.
وی با تاکید بر اینکه بر پایه تحقیقات مختلف، سهم قابل‌توجهی از آلودگی آنتی‌بیوتیک آب رودخانه‌ها برآمده از فاضلاب انسانی است، تصریح کرد: سهم بسیار کمی از این گونه آلودگی ممکن است مربوط به واحدهای دامداری و شیلات باشد که برای آن نیز باید کار پژوهشی دقیق انجام شود.
مدیرکل دامپزشکی اصفهان، سهم فاضلاب انسانی در آلودگی آنتی‌بیوتیکی رودخانه‌ها را بیش از 90 درصد دانست و اظهار داشت: همه واحدهای دامداری دارای مجوز محیط زیست هستند و تصفیه خانه و فاضلاب آنها تحت کنترل است.
وی درباره نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مبنی بر آلودگی آنتی‌بیوتیکی رودخانه زاینده‌رود و نقش داشتن شیلات و واحدهای دامداری در آن، توضیح داد: پژوهشی که به طور دقیق مشخص کند که آلودگی رودخانه برآمده از آنتی‌بیوتیک ها و هورمون‌های حوضچه‌های پرورش ماهی و دامداری‌هاست باید ارائه شود تا بتوان درباره آن بررسی‌های لازم را انجام داد.
موحدی با تاکید بر اینکه دریافت و تجمیع نظر متخصصان و مسئولان مربوطه در هر حوزه‌ای، ضروری است، گفت: برای موضوع آلودگی آب رودخانه نیز باید مباحث علمی مورد نظر از همه جوانب و ابعاد، دریافت و جمع‌بندی شود.
فاطمه چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست اخیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اصفهان که خرداد امسال برگزار شد با اشاره به نتایج پژوهش‌های مرکز تحقیقات محیط زیست این دانشگاه، گفت: بقایای هورمونی و آنتی بیوتیک ها از واحدهای دامی و حوضچه‌های پرورش ماهی وارد حوضه آبریز زاینده رود بویژه در بالادست می‌شود و آلودگی آنتی بیوتیکی را به همراه دارد.
مهدی امین، رییس مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جلسه، منشاء آلودگی‌ها در رودخانه زاینده رود را انسانی، دامی، شیلات و صنعتی عنوان و تصریح کرد که فاضلاب دامداری‌ها و واحدهای پرورش ماهی در بالادست رودخانه زاینده رود از جمله عوامل ورود آلاینده‌های آنتی بیوتیکی هستند.
استان اصفهان، دارای یکهزار و 854 واحد آبزی پروری شامل واحدهای گرمابی، سردابی، خاویاری، زینتی و تولیدی بچه ماهی، 2 هزار و 600 واحد مرغداری صنعتی، 17 کشتارگاه طیور و 30 کشتارگاه دام است.
/‏6022/‏‬ 3011

http://www.sepahannews.ir/fa/News/98254/حوضچه-های-پرورش-ماهی-آلودگی-هورمونی-برای-رودخانه-ها-ندارند
بستن   چاپ