بزرگنمايي:
fiogf49gjkf0d
ابوطالب جلالي در نشست خبري به مناسبت هفته فني و حرفهاي در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: آموزش مهارتهاي فني و حرفهاي به روستاييان و عشاير استان براي اولين بار در کشور و در راستاي سياست جلوگيري از مهاجرت آنها به حاشيه شهرها از سه ماهه دوم سال 1393 آغاز شده است.
وي با بيان اينکه اين امر بر اساس نياز سنجيهاي هر منطقه انجام شده است، افزود: در اين راستا تيمهاي کارشناسي اين اداره اقدام به همکاري مشترک با دهياران و بخشداران از يک سو و نيز دستگاههاي دولتي مانند فرمانداريها، جهاد کشاورزي، سازمان صنعت، معدن و تجارت، ميراث فرهنگي و ... از طرف ديگر کرده است.
مدير کل آموزش فني و حرفهاي استان از اعزام تيم 17 نفره فني و حرفهاي کشور در 17 مرداد ماه به المپياد ملي مهارت در کشور برزيل خبر داد و تصريح کرد: اين تيم از برگزيدگان هشت استان کشور انتخاب شدهاند و شرکت کنندگان استان اصفهان سه نفر و در رشته "مديريت آب و فاضلاب" هستند و براي اولين بار ايران در اين رشته در سطح مسابقات مهارت شرکت کننده اعزام ميکند.
وي خاطر نشان کرد: مديريت آب و فاضلاب، رباتيک، مديريت آب و فاضلاب، تاسيسات الکتريکي، جوشکاري، مهندسي طراحي مکانيک و ...از رشتههاي "المپياد ملي مهارت" در کشور برزيل است.
جلالي گفت: اولين آزمون فني و حرفهاي بين المللي کشور در اصفهان در خصوص مهندسي نرم افزار هفته گذشته برگزار شد.
وي ادامه داد: ارايه آموزشهاي شغلي به مصرف کنندگان داروهاي روانگردان و مواد مخدر در کمپها و زندان پيگيري ميشود که نتيجه خوبي داشته است، چرا که تمام افراد آموزش ديده پس از آزادي و جدا شدن از آن محيط به دنبالي کاري رفته و به اين مکانها برنگشتهاند.
مدير کل آموزش فني و حرفهاي استان اصفهان با اشاره به ظرفيت دستگاههاي اداري براي کمک رساني در بحث آموزشي فني و حرفهاي، ادامه داد: اداره منابع طبيعي، صنايع دستي، کميته امداد، شرکت آبفا و .... از دستگاههايي هستند که با آنها همکاري کرديم.
جلالي اظهار کرد: اداره فني و حرفه اي استان در اقدامي جديد شروع به ارائه مشاوره و همکاري با مراکز کاريابي کرده است، چرا که اين اداره ظرفيت آموزشي اشتغال دارد و کاريابيها داراي اطلاعات شغلي و آدرس مراکز کار هستند.
وي با بيان اينکه روش سنجش و ارزيابي سنتي مهارت داراي اشکال است، افزود: نظام ارزش و آزمون را به سمت الکترونيکي شدن سوق دادهايم، زيرا افزايش سرعت، دقت، پايين آمدن خطاي کار و ... اهميت دارد.
مدير کل آموزش فني و حرفهاي استان اظهار کرد: در چهار ماه امسال تا کنون حدود 20 هزار نفر با دو ميليون نفر ساعت در 450 رشته آموزش ديدهاند که اين رقم تا پايان امسال به 70 هزار نفر در يک هزار و 200 رشته آموزشي خواهد رسيد.
جلالي ادامه داد: در سال گذشته در 54 مرکز دولتي فني و حرفهاي استان اصفهان در يک هزار و 100 رشته آموزشي حدود 65 هزار نفر با 10 ميليون نفر ساعت آموزش ديدند و اين درحالي است که مراکز غير دولتي در يک هزار 500 واحد آموزشي در 450 رشته حدود 55 هزار نفر با 10 ميليون نفر ساعات تحت آموزش قرار گرفتند.
وي با يادآوري اينکه بخش غير دولتي از متقاضيان هزينه دريافت ميکند، تاکيد کرد: اين بخش در حکم بازوي دولت در بحث آموزش مشاغل اهميت دارد و در همين راستا هفته جاري جشن پايان دوره 800 نفر از بانوان کار آموز مراکز غير دولتي در اصفهان برگزار ميشود.
مدير کل آموزش فني و حرفهاي استان اصفهان با اشاره به اهميت بحث اشتغال زنان در جامعه، افزود: گروهي از اين افراد زنان سرپرست خانوار هستند، اما تا پايان امسال پنج جشن ديگر نيز براي مردان و زنان اين دوره برگزار خواهد شد.
جلالي گفت: آموزشهاي فني و حرفهاي نيازمند صرف هزينههاي زياد است که در اين راستا برنامه آموزش مجازي از طريق شبيهسازي محيط آموزش در اين فضا براي افراد متقاضي ايجاد کردهايم.
مدير کل آموزش فني و حرفهاي استان از تدوين "سند مهارت" استان اصفهان در 600 رشته در زمينههاي صنعت و کشاورزي خبر داد و گفت: توجه به معضل آب استان در تدوين اين سند در نظر گرفته شده است.
جلالي خاطر نشان کرد: چند سالي است که توسعه مشاغل خرد و خانگي در دستور کار دولت قرار گرفته است، اما افراد متقاضي در اين عرصه براي راه اندازي کسب و کار بر حسب توانايي خود به دستگاههاي مربوطه مراجعه ميکردند ولي در همين زمينه نيز فني و حرفهاي ورود پيدا کرده است.
مدير کل آموزش فني و حرفهاي استان اصفهان اظهار کرد: ايران دومين دارنده ذخاير منابع طبيعي در جهان و برخوردار از نيروي انساني متخصص و ماهر است، اما متاسفانه آمار بيکاري 12 درصدي در شأن آن نيست.
جلالي با بيان اينکه بخش زيادي از بيکاران فارغ التحصيلان دانشگاهي هستند، تاکيد کرد: متاسفانه سند آمايش سرزمين براي اشتغال در کشور وجود ندارد، زيرا مزيتهاي طبيعي، دانشگاهي و شغلي در بحث آموزش دانشگاهي و اشتغال هر منطقه در نظر گرفته نشده است.
وي با اشاره به اهميت آموزشهاي فني براي توانمندسازي جوانان، يادآور شد: در کشورهاي پيشرفته نظام آموزشي غير رسمي يا همان مهارتهاي فني و حرفهاي نقش مهمي در ايجاد اشتغال بازي ميکند، اما در ايران نظام آموزشي قوي است اما سيستم فني و حرفهاي دچار ضعف است.
مدير کل آموزش فني و حرفهاي استان با انتقاد از اينکه بانک اطلاعاتي قوي در خصوص اعلام نرخ بيکاري در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: دانشجويان بايد براي اشتغال از مسير آموزشهاي فني و حرفهاي عبور کنند.
جلالي در خصوص اينکه دارندگان مدرک فني و حرفهاي تا چه حد ميتوانند به موفقيت در بازار کار خوش بين باشند، گفت: حدود 80 درصد از دارندگان مدرک فني و حرفهاي در پيدا کردن شغل موفق بودهاند، چرا که صاحبان بنگاههاي توليدي ديگر به دنبال روشهاي سنتي مانند پرس و جو از اقوام و آشنايان به دنبال نيروي کار نيستند.
وي با بيان مثالي تاکيد کرد: يک کارگر تراشکاري دو سال بايد زمان صرف يادگيري کند که وقت زيادي را کارهاي حاشيهاي تلف ميکند، اما در دورههاي فني و حرفهاي به دليل آنکه به اصل آموزش توجه شده هر شش ماه کلاس به اندازه چند سال کار و شاگردي سنتي داراي اعتبار است.
مدير کل آموزش فني و حرفهاي استان درباره نقش اين اداره در آموزشهاي دريايي و هستهاي گفت: آموزش فني و حرفهاي بايد با توجه به نياز هر استان برنامه ريزي شود که در اصفهان نميتوانيم در زمينه دريايي چنين عملي انجام دهيم، اما در سال گذشته مرکز آموزش فن آوريهاي نوين در رشتههايي مثل نانو را ايجاد کرديم.