پیام سپاهان

آخرين مطالب

طالبی: از برخی دانشگاه‌های همتای خود عقب‌تر هستیم علمی

طالبی:  از برخی دانشگاه‌های همتای خود عقب‌تر هستیم
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - رییس دانشگاه اصفهان گفت: رقابت میان دانشگاه‌ها سنگین است و هنوز از برخی دانشگاه‌های همتای خود عقب‌تر هستیم، ولی ظرفیت بهبود را داریم، تنها باید دست به دست هم دهیم و برای آن تلاش کنیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، هوشنگ طالبی در هجدهمین هفته ملی پژوهش و فناوری و بیستمین مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه اصفهان با گرامیداشت هفته پژوهش، اظهار کرد: به دلیل تلاش پژوهشگران در سال گذشته، کیفیت و رتبه دانشگاه در مجامع علمی ملی و بین‌المللی ارتقا یافت.
وی افزود: اگر امروز در زمره پنج دانشگاه برتر جامعه و در زمره 13 دانشگاه سطح یک کشور هستیم و اگر در سیستم نظام رتبه‌بندی دنیا قرار گرفته‌ایم به دلیل تلاش و کوشش اعضای هیئت علمی، دانشجویان و سیستم پشتیبانی و حمایت آنان است، البته ظرفیت و پتانسیل دانشگاه اصفهان بیش از این است.
رییس دانشگاه اصفهان بابیان اینکه بودجه امسال و سال آینده 60 درصد و 40 درصد است، گفت: 60 درصد آن مربوط به شاخص‌های کمی و رایجی است که در دانشگاه‌ها وجود دارد و تفاوتی میان دانشگاه‌ها در آن نیست، اما بخش 40 درصد میان دانشگاه‌ها تفاوت دارد و مربوط به بحث شاخص‌های کیفی دانشگاه‌ها است. این شاخص‌های کیفی به فعالیت‌های آموزشی و به خصوص پژوهشی دانشگاه‌ها بر می گردد.
طالبی با بیان اینکه پژوهش بحث مدیریتی نیست و همه می دانیم کار پژوهشی کار فرد و عضو هیئت علمی است، اظهار کرد: مدیریت از جهتی که زمینه ها و تسهیلاتی را فراهم کند تا پژوهشگر بتواند پتانسیل خود را به منصه ظهور بگذارند نقش خواهد داشت، اما بیش از 80 درصد کار به عهده پژوهشگر است و 20 درصد بخش اجرایی و مدیریتی در این امر دخیل هستند.
وی افزود: می توانیم بودجه را گرفته و به بدنه پژوهشی تزریق کنیم و پژوهشگر در این زمینه کار کند و در این صورت شاخص های کیفی و بودجه افزایش می یابد و این موضوع نشان می دهد که از جایی باید شروع کنیم.
رییس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: پژوهشگران، اعضای هیئت علمی و اساتید با فعالیت های خود جبران کمبود بودجه را کرده اند و به همین دلیل شاخص ها نسبتا رشد کرده است، به طوری که در بودجه سال 97 متوسط بودجه کشور در بخش آموزش عالی 12.8 درصد رشد داشته که بالاتر از بودجه کل کشور است. بودجه کل کشور طبق لایحه ای که دولت به مجلس داده 8 درصد بوده است و این نشان می دهد که آموزش عالی بهتر از متوسط کشور دیده شده است.
طالبی گفت: بودجه دانشگاه اصفهان رشد 15.3 داشته و این به دلیل بخش کیفی بوده است تا بالاتر از متوسط کشور قرار گیریم، البته دانشگاه های بهتر هستند، اما ما نیز احتمالا جزو 10 دانشگاه اول در میزان رشد بودجه بوده ایم و شاید از نظر سرانه ای که به ما تعلق می گیرد جزوه 5 دانشگاه برتر کشور باشیم.
وی با اشاره به اینکه اگرچه 80 درصد کار به خود افراد بر می گردد و خود باید همت کنند اما در 20 درصد دیگر نیز نقش دارند، اظهار کرد: برای رسیدن به مقصد باید مسیری طی شود که اول ابزار و امکانات می خواهد که این ابزار می تواند عمومی و شخصی باشد و متناسب با بودجه خود باید برنامه ریزی کنند و سپس مسیر حرکتی اهمیت دارد.
رییس دانشگاه اصفهان افزود: اگر دانشگاه می خواهد از مبدأ به مقصد برسد باید بداند چه مسیری را طی کند و باید حرکت کند و هر عضو هیئت علمی نیز باید با آن حرکت کند و برنامه ریزی داشته باشد، البته برای طی این مسیر ابزار، امکانات و تجهیزات می خواهیم که این ابزار همان تجهیزات آزمایشگاهی، دانشجوی ارشد و دکترا، آزمایشگاه، فرصت مطالعاتی، اعزام به مراکز تحقیقاتی کوتاه مدت، شرکت در کنفرانس ها، پایگاه و داده های اطلاعات و یا کتاب است.
طالبی با تاکید بر اینکه اگر نقشه راه و امکانات نباشد 20 درصد مدیریت چگونه برنامه ریزی شود تا هیئت علمی حرکت کند، گفت: اگر نقشه راهی آماده می شود در جهت فراهم کردن امکانات برای راه افتادن و حرکت است و اگر شیوه نامه ای تعیین و شاخص ها مشخص می شود بیشتر در جهت این است که برای رسیدن به شاخص ها باید چه کنیم.
وی با بیان اینکه در سال گذشته مدیریت دانشگاه در جهت تشویق پژوهشگران فعالیت های را انجام داد و آیین نامه و شیوه نامه هایی نیز در همین جهت ارائه شد، خاطرنشان کرد: حدود 2.5 میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی فراهم شده، هم چنین بودجه افزایش یافته است، هم چنین تعداد فرصت مطالعاتی سفرهای کوتاه مدت افزایش یافت به گونه ای که بودجه سفرهای کوتاه مدت رفت و برگشت تا سقف 4 میلیون تومان بود که تا 10 میلیون تومان افزایش یافت و با افزایش زمینه رفت و آمدها امید است ابعاد کارهای ملی را به کارهای بین المللی افزایش دهیم.
رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه سامانه پژواک گوشه ای از اقداماتی است که کمک به افزایش رتبه دانشگاه می کند، گفت: رقابت سنگینی است و هنوز از برخی دانشگاه های همتای خود عقب تر هستیم ولی ظرفیت بهبود را داریم؛ تنها باید دست به دست هم دهیم و برای آن تلاش کنیم.
طالبی با اشاره به اینکه رسم و رسوم پژوهش در تمام دنیا یکسان است، اظهار کرد: پژوهش ها می تواند بنیادی، کاربردی و در جهت حل معضلات جامعه باشد.
هم چنین امیر رحیمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: همیشه با چالشی به نام به روز نبودن آمار و اطلاعات افراد در سامانه نگین پژوهش روبه رو بوده ایم و در گزارش گیری ها دچار مشکل بوده ایم که در حال حاضر سامانه پژواک این مشکل را در حوزه علوم پایه و مهندسی و علوم انسانی کاملا مرتفع می کند و همکاران می توانند با ورود به سامانه تمام اطلاعاتی را که در نظام بین المللی ثبت شده مشاهده کنند.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/15682/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد