پیام سپاهان

آخرين مطالب

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم: اجرای عدالت اجتماعی از مهمترین وظائف نظام اسلامی است فرهنگی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم: اجرای عدالت اجتماعی از مهمترین وظائف نظام اسلامی است
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان - رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: اجرای قسط و محقق کردن عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی یکی از مهمترین وظائف حاکمیت است و شیعه برای آن همواره تاوان های سنگین داده است.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین " احمد واعظی " روز پنجشنبه در دومین سمینار از سلسله سیمنارهای علمی ولایت فقیه در اصفهان بیان کرد: توجه به عدالت اجتماعی در فرهنگ شیعه و مردم سالاری دینی به عنوان یک رکن مهم و در راس اهداف انبیای الهی مطرح شده است.
وی ادامه داد: این درحالی است که در مکتب لیبرال دموکراسی رقابت در بازار سرمایه داری موجب ذبح شدن یکی از طرفین خواهد شد و همواره بخشی برنده و بخشی بازنده خواهند بود و نتیجه آن اختلاف طبقاتی است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم با اشاره به نگاه اسلام به مساله حکومت گفت: از منظر شیعه امامت همانند نبوت عهد الهی است و لذا این عهد با نصب الهی مشخص می شود.
وی ادامه داد: شیعه معتقد است امام حجت خدا و مبلغ رسالات الله است و از اینرو باید از عصمت و علم لدنی برخوردار باشد تا معرفت او به احکام الله از جنس معرفت قطعی باشد نه معرفت اجتهادی و ظنی.
این کارشناس علوم دینی اظهار کرد: این مساله بر خلاف نظر اهل سنت است زیرا فقهای اهل سنت نه تنها عصمت را شرط لازم برای خلیفه نمی دانند بلکه برخی از آنها عدالت را نیز برای خلیفه شرط لازم نمی دانند.
وی اضافه کرد: علمای اهل سنت معتقدند برای حفظ و ثبات جامعه، قیام علیه خلیفه ستمگر جایز نیست زیرا از این منظر ثبات جامعه بر عدالت گستری مقدم است در حالیکه در فرهنگ شیعه عدالت گستری و قسط از رسالت های انبیای الهی و یکی از وظایف اصلی حکومت است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: نظریه سیاسی شیعه امامت معصوم (ع) است ولی در زمانی که به واسطه غیبت دسترسی به ایشان ممکن نیست، فقیهی که شئون ایشان را داشته باشد، به عنوان نائب امام (ع) حکومت را بر عهده می گیرد.
وی تصریح کرد: نظریه ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران با مفهوم دموکراسی گره خورده است و لذا باید ببینم از نظر اسلام تا چه میزان این دو می توانند باهم مرتبط باشند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه دو دیدگاه ارزشی و روشی به مقوله دموکراسی وجود دارد، افزود: از منظر نگاه "ارزشی" به دموکراسی، نظر اکثریت ملاک حق و باطل واقعی است که از منظر اسلام مردود است ولی از منظر "روشی"، دموکراسی به عنوان روشی برای رفع اختلاف ها است که اسلام آن را پذیرفته است.
وی ادامه داد: در مردمسالاری دینی، نظر اکثریت در چهارچوب اصول و ارزش های اسلامی قابل پذیرش است کما اینکه در لیبرال دموکراسی، نظر اکثریت در چهارچوب اصول و ارزش های حاکم بر لیبرالیسم مانند مالکیت شخصی، آزادی عقیده، آزادی های فرهنگی و اجتماعی و امثال آن محدود می شود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم بیان کرد: یکی از دغدغه های لیبرال های اولیه چون "جان لاک" و "امانوئل کانت" مخالفت با آزادی و دموکراسی مطلق بود زیرا چه بسا ممکن بود نظر اکثریت با یک یا چند اصل حاکم بر لیبرالیسم مخالف باشد و لذا به جای دموکراسی مطلق، دموکراسی مشروط و محدود به اصول لیبرالیسم را مطرح کردند.
وی خاطر نشان کرد: مردمسالاری دینی نیز نوعی دموکراسی محدود و مشروط است که به جای محدود شدن با ارزش های لیرالی با ارزشهای اسلامی به عنوان وحی از جانب خالق هستی، مشروط و محدود شده است.
این کارشناس علوم دینی گفت: از منظر لیبرال دموکراسی، انسان خود آیین است بگونه ای که مختار است آیین چگونه زیستن را برای برای خود برگزیند ولی از منظر اسلام انسان بنده خدا و افتخار او حرکت در مسیر بندگی و هدایت تشریعی خداوند است.
وی ادامه داد: از منظر لیبرال دموکراسی انسان یک هویت تک بعدی است که صرفا صاحب حقوق مادی می باشد ولی انسان در نگاه اسلامی دارای هویت ترکیبی است که علاوه بر حقوق مادی، ظرفیت های بیکران معنوی دارد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم تصریح کرد: بر این اساس نظام مطلوب لیبرال دموکرات، موظف است پاسدار حقوق افراد باشد ولی از منظر مردمسالاری دینی نظام مطلوب علاوه بر توجه به حقوق افراد، موظف است زمینه های رشد و اعتلای اخلاقی و معنوی جامعه را فراهم کند.
وی با بیان اینکه نظام لیبرال دموکراسی یک نظام سکولار است، گفت: سکولاریسم معتقد است انسان در تنظم و مدیریت ارتباط خود با انسان دیگر به هیچ مرجع معرفتی فوق انسان نیازمند نیست بنابراین معتقد به حقوق، اخلاق، مدیریت، سیاست و اقتصاد سکولار است که نتیجه آن خروج دین از عرصه حقوق، اخلاق، مدیریت، اقتصاد و سیاست و حکومت است.
حجت الاسلام واعظی تصریح کرد: از منظر مردمسالاری دینی، انسان برای تنظیم و مدیریت ارتباطات خود با دیگران نیازمند دانش بشری است ولی به حد بسنده نمی کند و علاوه بر عقل و تجربه به وحی نیز متوسل می شود.
وی خاطر نشان کرد: دین در نگاه لیبرالی و سکولار منحصر به حیطه و حوزه خصوصی افراد است و هیچ نقشی در حوزه عمومی و ارتباطات فرهنگی، سیاسی، مدیریتی، اجتماعی و اقتصادی جامعه ندارد.
دومین سیمنار از سلسله سمینارهای علمی ولایت فقیه به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در سالن همایش های مرکز تحقیقات اهل البیت (ع) برگزار شد.
پنج سمینار علمی ولایت فقیه با هدف تبیین علمی و تخصصی جایگاه ولایت فقیه در منظومه فکری شیعه با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه اصفهان برگزار می شود.
گ/7134/ 2093 **

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/18814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف تریلی حامل 29 هزار لیتر گازوییل قاچاق در کاشان

عمارت کوشک امیرسلیمانی حریم دار شد/ زندان هارون الرشید در مسیر گردشگری تهران

جاده ابریشم تجارت جهانی را نجات می دهد؟

کرامت‌بخشی بهترین روش در بازدهی امور فرهنگی است

بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد درگذشت سهراب سپهری

هم‌نشست مجسمەسازی مفاخر در مهاباد آغاز شد

اطلاعیه قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

کلافگی رانندگان از رانندگی در جاده فرسوده آران و بیدگل - ابوزیدآباد + فیلم

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل نشانه پایان تنش‌هاست

لزوم شناسایی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی اصفهان در سن‌پترزبورگ

سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت توجه توأمان به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س) و حضرت رضا (ع) در دهه کرامت

ضرورت توجه به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و امام رضا (ع) در دهه کرامت

3800 معلم کلاس ابتدایی در اصفهان ارزیابی می‌شوند

بازداشت شهردار و عضو شورای نسیم‌شهر

حریق توأم با انفجار در اصفهان/ اطفا ادامه دارد

ممنوعیت برداشت بی رویه گیاهان خوراکی

قانون شکنی در اصفهان: آمار بالای بارهای کامیون با کرایه کمتر از تعرفه قانونی

جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

نباید از اجرای برنامه ترکیبی و تلفیقی دهه کرامت غافل شد

افزایش 32 درصدی شاخص اعدای عضو در اصفهان

شهردار یکی از شهرهای تهران بازداشت شد

«ریز پرنده‌های»‌ منهدم شده در اصفهان بیش از هرچیز یک جوک نظامی بود

پیک نیک اصفهانی‌ها کنار زاینده رود در روز حادثه!

تساوی فوتسالیست‌های فولاد هرمزگان در دیداری خارج از خانه

کربکندی: شاید سهمیه آسیایی سپاهان به مخاطره بیفتد

یکم اردیبهشت روز شهدای ورزشکار

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

شبکه 12 تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

7 نکته مهم درباره ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک در آسمان اصفهان

تغییرات در مجموعه شهرداری اصفهان رو به پایان است/ لزوم توجه به دیپلماسی مالی

ضرورت توجه توأمان به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و حضرت رضا (ع) در دهه کرامت