پیام سپاهان

آخرين مطالب

برند گردشگری اصفهان نیاز به زیرساختهای جدی دارد؛

از شایدها تا بایدهای گردشگری اصفهان فرهنگی

  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان - روزنامه " اصفهان امروز " روز شنبه در گزارشی وضعیت صنعت گردشگری و زیرساخت های این صنعت در استان اصفهان را بررسی کرده است.
به گزارش ایرنا، این روزنامه با اشاره به اینکه اصفهان در بهار امســال شــاهد حضور بی ســابقه گردشــگران بود تا جایی که تنها آمار مربوط به گردشــگران خارجی از ابتدای فروردین تا ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری، بیش از 85 هزار مورد بازدید در بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری این استان اعلام شد ، اضافه کرد: بررســی های روزنامه اصفهان امروز نشان می دهد این میزان بازدید نه تنها در یک ماه بلکه در یک سال هم در چهار دهه گذشته بی سابقه بوده است.
درحالیکه لحظه به لحظه برورود گردشگران خارجی به استان افزوده می شد، جاری شدن زاینده رود در نیمه دوم فروردین باعث شد تا سیل گردشگران خارجی نیز به سوی اصفهان روان شود و بازدید غیر اصفهانی ها اعم از خارجی و داخلی از مکانهای مختلف تاریخی و دیدنی اصفهان تا پایان بهار با آمار بالایی همراه باشد.
حال باید دید در سال جدید برای ارتقای وضعیت گردشگری و بهره مندی از این پتانسیل توسعه اقتصادی شهر مسئولان چه تدابیری اندیشیده اند.
*** گردشــگری مهمترین عامل توسعه پایدار شهری
اکنون در ماه یازدهم سال به سر می بریم و درحالیکه ستاد برنامه های مربوط به میزبانی از مهمانان نوروزی در مدیریت استان آغاز به کارکرده است مسئولان مختلف نسبت به اهمیت توسعه گردشگری استان اظهارنظرهای مختلف ارائه می کنند.
در این راستا قدرت ا... نوروزی شهردار اصفهان در دومین همایش الگوی ایرانی توســعه با انتقاد بر اینکه در سایه برنامه های نادرست توسعه، شاهد خشکی زاینده رود و آلودگی هوا هستیم، گفت: گردشگری یکی از ملموس ترین و مهمترین وجوهی است که می توانند در توسعه پایدار شهری نقش ایفا کند.
شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه در ٧٠ سال گذشته ایران با برنامه اقتصادی اداره شده و باید به اندازه این سالها رشد و پیشرفت داشته باشد، گفت: بررسی ١٠ برنامه توسعه ایران نشان می دهد که ما با یک الگوی توسعه پایدار به موفقیت نرسیده ایم سؤال است که چرا این برنامه ها حقوق آیندگان را تعیین نکرده است؟ نوروزی با تأکید بر اینکه اگر برنامه های ما مبتنی بر توسعه پایدار بود، امروز شاهد نمادهای ناپایداری نبودیم، اظهار کرد: در ســایه برنامه های نادرست توسعه متأسفانه شاهد خشکی زاینده رود و آلودگی هوا هستیم.
همچنین با رشد نامتوازن و از دست دادن معماری اصیل ایرانی و گرفتن متون شهروندی، شهرها را به خطر انداخته ایم.
وی بابیان اینکه باید تعریف درستی از توسعه پایدار داشته باشیم، تصریح کرد: هر توسعه ای علاوه بر تأمین حقوق مردم در این دوره باید به تعیین حقوق آیندگان آسیب وارد نکند.
نوروزی گفت: اگر توسعه را برای حال بخواهیم و از منابع زیرزمینی برای زیرساخت های آینده بهره نگیریم علاوه بر اینکه توسعه پایدار اتفاق نیفتاده حقوق شهروندی نیز رعایت نمی شود و اگر توسعه پایدار محقق نشود نسل سوم حقوق بشری نقض خواهد شد.
وی بابیان اینکه گردشگری یکی از ملموس ترین و مهمترین وجوهی است که می توانند در توسعه پایدار نقش ایفا کند، اظهار کرد: صنعت گردشگری می تواند منجر به شکوفایی پتانسیل ها، پویایی وحرکت شهر شود.
وی گفت: گردشگری پتانسیل میراث ملموس و ناملموس شهری را در اختیار دارد و باید تمام بخش های عمومی، خصوصی، دولتی و ... آن را امری مهم محسوب کنند.
شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه صنایع دستی و هنرهای دستی نیز پتانسیل مهمی در توسعه پایدار دارند، افزود: معماری و فرهنگ شهری از عناصر توسعه پایدار است بنابراین ناگزیریم اصفهان را به سوی درآمدی ناشی از صنعت توریسم حرکت دهیم و زیرساخت های الزام آن را فراهم
کنیم.
وی ادامه داد: نمی شود شعار توسعه گردشگری را داد اما تنها 11 هزار تخت در هتل های اصفهان وجود داشته باشد و در نوروز نیز 15 هزار تخت داشته باشیم.
نوروزی همچنین گفت: نمی شود ادعای توســعه پایدار کرد و تنها یک هتل پنج ستاره داشته باشیم .
وی تصریح کرد: توسعه شهر زمانی پایدار است که به درآمد پایدار برسد و مزیت بوم شهر حفظ شود، افزود: امروزه حل معضالت شهری آنقدر پیچیده است که نمیتوان بدون کمک مردم به توسعه پایدار و اقتصادی پویا برسیم.
** شهر باید دانشبنیان و مبتنی بر فناوریهای نوین باشد.
وی افزود: همه باید بدانند با تحقق گردشــگری اشتغال به وجود میآید بنابراین باید با شناسایی فرصتها، آنها را در اختیار مردم قرار دهیم. شهردار اصفهان تأکید کرد: توسعه پایدار و شهر پایدار، شهری است که دارای نظام تدبیر باشد و در سایه تدبیر میتوان فرصتها را تحقق بخشید.
وی همچنین چهارباغ را کانون گردشگری در اصفهان دانست که اگر پیاده راه شود بهتر میتواند مورداستفاده گردشگران قرار گیرد؛ به همین خاطر این اتفاق در مسیر استفاده بهتر از جاذبه های گردشگری اصفهان بسیار مؤثر است.
شهردار اصفهان درباره اقدام های انجام شده در حل معضل خشکی زاینده رود بهعنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های طبیعی گردشگری اصفهان گفت: همه مسئوالن در ســطح ملی و استانی این امر را ضروری و حیاتی دانسته و شهرداری اصفهان نیز پیگیری های الزام برای احیای این
رودخانه انجام می دهد و امیدواریم بزودی فرجی حاصل شده و مشکل آب زاینده رود حل شود.
*** بررسی پروژه ثبت محور تاریخی در اصفهان
اما باید اشــاره داشت که این روزها یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشــگری و صنایع وابسته ایران در تهران در حال برگزاری است که اداره کل میراث فرهنگی و گردشــگری اصفهــان غرفه ای فعــال در آن دارد.
در حاشیه این نمایشگاه معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی کشــور با اشاره به اینکه اصفهان در صنعت گردشگری کارهــای خوبی انجام داده اســت گفت: بــرای پرداختن به این موارد و بررســی پــروژه ثبت محور تاریخی بــهزودی به اصفهان ســفر خواهم کــرد.
علی اصغر مونسان همچنین در مورد نرم افزار نقشه هوشــمند اصفهان که قرار است از نوروز امسال در دسترس گردشگران قرار گیرد گفت: تهیه این نقشه اقدام بسیار خوبی است و به توســعه گردشگری در اصفهان کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه غرفه اصفهان در این نمایشگاه فعالیت چشمگیری دارد، ادامه داد: جوانان با استفاده از نگاه خلاقانه ای که دارند موضوعات بسیار خوبی را موردتوجه قرار داده اند و ما از آن حمایت میکنیم.
مونسان با بیان اینکه استفاده از آیتی و آی ســی تی و فضای مجازی می تواند به توسعه گردشگری کمک زیادی کند گفت: استارتاپ ها و طرحهای خلاقانه ای که توســط جوانان طراحی می شود را به بخش گردشــگری ورود می دهیم.
*** اصفهان، برند تثبیت شده گردشگری
همچنین در حاشیه این نمایشــگاه معاون گردشگری ســازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بابیان اینکه استان اصفهان بهعنوان یکی از کانونهای گردشگری در سطح کشــور مطرح است گفت: اصفهان جزو برندهایی است که تثبیتشــده و در روند توسعه پایدار در این حوزه به جایگاه قابل توجهی رسیده اســت.
محمد محب خدایی به عوامل موردتوجه در صنعت گردشــگری اشاره کرد و افزود: رویدادها مهمترین مسائلی است که باید در صنعت گردشگری
بر روی آن تمرکز کرد، چراکــه میتواند جذابیت و تنوع را افزایش دهد.
وی تأکید کرد: ثبت جهانی شــهر اصفهان در حوزه صنایع دستی و همچنین ثبت جهانی دیگر شهرهای ایران در حوزه های مختلف، به تثبیت برندها در سطح جهانی کمک بسیاری خواهد کرد.
***کویر در پشت درهای شهر
درحالی که معمولا تمرکز گردشگری اصفهان بر اماکن تاریخی و دیدنی های داخل شهر است، نماینده مردم اصفهان در مجلس به مبحث بحران تالاب گاوخونی پرداخته که تنها مختص به ورزنه و اصفهان نیست؛ بلکه 14 استان همجوار را تهدید می کند و تهرانی ها و استانهای همجوار نه به خاطر اصفهان بلکه به خاطر خودشــان باید برای رفع این بحران تلاش کنند.
ناهید تاج الدین، در نشست مشترک فرماندار با نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، بخشــداران، دهیاران بــا رضوی معاون توسعه مناطق روستایی و عشایری ریاست جمهوری گفت: شرق اصفهان و اطراف دریاچه ارومیه بعنوان نقطه های بحرانی هســتند و باید به صورت ویــژه به آنها پرداخته شود.
وی با اشاره به پتانسیل های موجــود در اصفهان افــزود: در مبحث گردشــگری اصفهان 230 محل اقامت بوم گردی داریم که درصد زیادی از آن در
شرق اصفهان است.
تاج الدین اظهار کرد: مشکل اصلی شرق اصفهان از بحران آب آغاز شد و این نه تنها مشکل اصفهان بلکه مشکلی جهانی است و زمانی مسئله باعث ناراحتی می شود که بین استانها تفاوت قائل می شوند؛ اگر آب نیست برای همه نیست، چرا استانهای همجوار آب را به بالاترین قسمت کوه
ببرند و استفاده کنند؟!
همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان در جلســه بررسی مسائل و مشکلات شهرستان اصفهان با اشاره به معضل خشکسالی بیان کرد: اصفهان همچون تمام کشــور درگیر خشکسالی شده است و کویر تا پشت درهای شــهرها آمده اســت و هیچ محوری جز گردشگری برای توسعه متصور نیست.
علی مقدس زاده ادامه داد: محور توسعه اســتان و شهرستان اصفهان گردشگری توصیف شده است اما حتی فرودگاه اصفهان نیز برای توسعه گردشگری مناسب نیست.
وی با بیان اینکه متأسفانه هیچیک از زیرســاختهای گردشگری استان مناسب توسعه نیست ادامه داد: برای آنکه گردشــگری تبدیل به موتور توســعه شهرستان شود زیرساخت ها باید تقویت شــده و مدیران استانی و ملی اعتبارات لازم را به استان تزریق کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به پروژه های متعدد متوقف شده در شهرستان گفت: پروژه ها دچار به توجهی به زمان شده است.
وی افزود: این بی توجهی به زمان باعث شده سرمایه های ملی تلف شود و مردم نیز از مواهب پروژه ها بهره مند نشوند.
مقدس زاده ادامه داد: وقتی یک مدیر درجایی از کشور عوض می شود همه پروژه ها را متوقف کرده و پروژه های جدیدی تعریف می کند که این اقدام نمود مشــخص از بین بردن سرمایه و منابع است.
وی با بیان اینکه نباید فراموش شود منابع دولتی دارای محدودیت است افزود: برای پیشبرد پروژه ها، باید از منابع بخش خصوصی استفاده کنیم و چاره ای وجود ندارد جز اینکه سرمایه های بخش خصوصی را با رویکرد منافع ملی به پروژه ها وارد کنیم و این تنها راه توسعه اقتصادی است.
*** احیای زاینــده رود حق شــرعی و قانونی اصفهانی ها
در راســتای حل معضلات موجود در اصفهان که مانع از توسعه آن اســت، رئیس شورای اسلامی شــهر احیای مجدد زاینده رود را نیازمند ایجاد اراده بین همه دولتمردان میداند تا به این ترتیب حق ضایع شده شرعی و قانونی اصفهانی ها را به آنها برگرداند.
فتح ا... معین نیز در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته ایران در مورد مهمترین عامل توسعه پایدار گردشگری در اصفهان گفت: اصفهان به دلیل برخورداری از ویژگی های مختلفی همچون تمدن غنی و کهن، بناهای منحصربه فرد تاریخی و امکانات طبیعت گردی به دلیل مجاورت با کویر همیشه بعنوان یکی از مقاصد گردشگران ایرانی و خارجی مطرح بوده اســت.
وی افزود: برای ایجاد توسعه پایدار در گردشــگری اصفهان باید چند عامل مهم را مدنظر قرار داد. نخست اینکه امکانات و وضعیت فعلی اصفهان باید به نحو مناسبی معرفی شود، دومین عامل، تأمین خدمات موردنیاز گردشگران ازجمله امکانات حمل ونقل، اقامت و پویایی آثار تاریخی برای بازدید اســت و داشتن تفریحات سالم و سنتی برای پر کردن اوقات گردشــگران نیز عامل سوم است که می توان در این زمینه به اجرای نمایش های سنتی، نقالی و ... اشاره کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درپاسخ به اینکه برای حل دو معضل مهم آلودگی و خشکسالی که تأثیر مهمی در روند ورود گردشگر به اصفهان دارد، چه تعاملی باید میان دستگاههای مختلف ایجاد شود؟ گفت: یکی از مشکلات عمده در این زمینه که همه مسائل به آن برمی گردد، احیای مجدد زاینده رود است که نیازمند ایجاد اراده بین همه دولتمردان است تا حق ضایع شده شرعی و قانونی اصفهانی ها را به آنها برگرداند.
7150 / 2093 **

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/18919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

برگزاری جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی‌محلی ویژه معلولان در مهاباد

سرپرست ذوب: علت اعتراض سپاهان را نمی‌دانم

بانوی پیرانشهری در حمله خرس زخمی شد

سپاهان - ذوب آهن؛ تقابل زرد کمرنگ با آهن گداخته!

از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد

تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

کشف محموله میلیاردی سوخت قاچاق در نایین

خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت

برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد

کشف 100 کیلو تریاک و دستگیری دو قاچاقچی در نایین

خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت

افزایش خروجی سد زاینده رود از امشب

افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد

افزایش خروجی سد زاینده‌ رود برای آبیاری مزارع کشاورزان+ جزئیات

سهامداران بخوانند/ این تصمیم درباره دامنه نوسان تمدید شد

تعجب مورایس از هجوم انتقادات/ شاید چون موهایم بلندتر شده، انتقاد می‌کنند!

جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

تنها غایب سپاهان در دربی اصفهان

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

مورایس: دربی اصفهان بازی مهمی برای این شهر است

راهیابی والیبالیست‌های مهاباد و بوکان به اردوی تیم‌ملی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت

محدودیت‌های ترافیکی «روز ارتش» در اصفهان اعلام شد

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

پیش‌بینی بورس فردا 29 فروردین 1403

اسامی غایبان سپاهان و ذوب‌آهن در دربی اصفهان

بازگشایی محور گلشن به سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان

پرداخت ویژه به روستاهای هدف گردشگری در استان اصفهان

تمدید محدودیت دامنه نوسان سهام

بازگشایی کارخانه ریسباف همزمان با هفته فرهنگی اصفهان

شرکت دانشجویان نُخبه اصفهان در طرح مهارت‌پرور رفعت

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی + فیلم

آغاز احداث پارکینگ مجاور خیریه ام‌البنین(س) در منطقه 10 اصفهان

قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام تمدید شد

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا