پیام سپاهان

آخرين مطالب

پیست اسکی فریدونشهر؛ جاذبه برفی زیبا با دردسرهای فراوان ورزشی

  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - فریدن، اصفهان – تاخیر چهار ماهه در بازگشایی پیست اسکی فریدونشهر، ترافیک بیش از 10 کیلومتری را در 2 جمعه گذشته در محورهای منتهی به این مکان گردشگری در پی داشته است.
به گزارش ایرنا؛ 30 ام دی امسال بود که در پی فعالیت چند سامانه بارشی و افزایش ارتفاع برف به نیم متر؛ پیست اسکی فریدونشهر پس از مدت ها انتظار بازگشایی شد و انتظار علاقه مندان تفریحات زمستانه بسر آمد.
تغییر در حجم و الگوی بارش ها در سال جاری موجب شد که این مکان چندماه دیرتر از روال معمول راه اندازی شود و همین امر اولین جمعه شلوغ و پرترافیک پیست را در 6 بهمن رقم زد بطوریکه مسیرهای منتهی به پیست اسکی فریدونشهر شاهد ترافیک سنگین بطول هفت کیلومتر بود.
شهرستان فریدونشهر روز گذشته (13 بهمن)؛ در دومین جمعه پیاپی پس از افتتاح پیست اسکی این شهرستان میزبان جمعیت زیادی از مسافران و گردشگران بود.
ورود تعداد زیاد خودرو به شهرستان فریدونشهر در روز گذشته ترافیک 13 کیلومتری را در مسیرهای منتهی به پیست بوجود آورد به حدی که گستره ترافیک به قبل از ورودی های این شهرستان در محله وحدت آباد فریدونشهر نیز رسیده بود.
ورود موج گسترده گردشگران و مسافران در دو جمعه متوالی به فریدونشهر، گرچه ظرفیت منحصر به فرد پیست اسکی این شهرستان در حوزه گردشگری را به نمایش گذاشت اما در این میان کمبود زیرساخت های رفاهی کافی در منطقه بر این ظرفیت سایه افکنده است.
بسیاری از گردشگرانی که جمعه گذشته برای تفریح به پیست اسکی فریدونشهر آمده بودند پشت ترافیک طولانی و خسته کننده غافلگیر شدند. آنها همچنین از کمبود سرویس های بهداشتی، ناکافی بودن فضا برای استراحت و صرف ناهار و نیز کمبود محوطه سازی های اطراف پیست از جمله پارکینگ گلایه کردند.
رئیس هیات اسکی استان اصفهان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیست اسکی فریدونشهر که مهمترین نقطه گردشگری زمستانه است در سال 83 به بهره برداری رسید.
محمود یسلیانی افزود: از زمان آغاز افتتاح این پیست برای تکمیل و گسترش زیرساخت های آن جهت رفاه گردشگران و علاقه مندان به اسکی تلاش هایی انجام شده است اما استقبال روز افزون گردشگران از این پیست، توجه بیشتر مسئولان برای تامین زیرساخت های آن را طلب می کند.
وی بابیان اینکه طی سال های گذشته اعتبارات تملک دارایی استان اصفهان نیز برای توسعه امکانات رفاهی پیست اسکی فریدونشهر اختصاص یافته و تزریق شده است، افزود: سال گذشته طبق ماده 27 واگذاری اماکن دولتی به بخش خصوصی، پیست اسکی فریدونشهر با هدف توسعه و تکمیل امکانات و زیر ساخت ها در سال 96 به شرکت توسعه ورزش و گردشگری فریدونشهر واگذار شد.
رئیس هیات اسکی استان اصفهان، عدم بازگشایی پیست های دیگر استان در پی کاهش شدید بارش برف را عامل ایجاد ترافیک های سنگین و عزیمت علاقه مندان به این منطقه بیان کرد و افزود: روز گذشته ( جمعه ) برای استفاده از پیست اسکی ، گردشگران معادل چند برابر جمعیت شهرستان فریدونشهر وارد این شهرستان شدند و این مسئله بطور طبیعی مشکلاتی را در پی دارد.
یسلیانی افزود: نیروهای انتظامی، راه، فرمانداری و شرکت توسعه ورزشی و گردشگری پیست اسکی فریدونشهر تمام تلاش خود را برای کاهش مشکلات به کار گرفتند.
وی تصمیم گردشگران و علاقه مندان برای حرکت به سمت فریدونشهردر روزهای آخر هفته و به خصوص روز جمعه را عامل مهم ایجاد ترافیک دانست و گفت: این وضعیت معمولا در روزهای دیگر وجود ندارد.
رئیس هیات اسکی استان با بیان اینکه برای برطرف شدن مشکلات پیست اسکی فریدونشهر در سال آینده، برنامه ریزی های تدوین شده است، افزود: برای سرویس دهی مناسب به گردشگرانی که به این پیست مراجعه می کنند به امکانات بیشتری نیاز است و در این راستا به کمک سایر دستگاهها از جمله راه و شهرسازی نیاز داریم.
یسلیانی با اشاره به مشکل جاده های منتهی به پیست اسکی فریدونشهر گفت: با جذب اعتبارات پیش بینی شده و تخصیص و آزاد سازی این مسیر، امیدواریم محور منتهی به پیست در سال 97 دوبانده شود.
وی تصریح کرد: ترافیک سنگین در این جاده، مردم بیش از 70 روستا در پیشکوه و پشتکوه شهرستان فریدونشهر را نیز دچار مشکل کرده است که در صددیم این مشکل را با کمک اداره راه و شهرسازی و فرمانداری فریدونشهر مرتفع شود.
یسلیانی با بیان این که زیرساخت ها باید در شان علاقه مندان و مهمانان باشد، افزود: در حال حاضر پیست اسکی فریدونشهر از نظر زیرساخت و امکانات جزء رده های بالای استان و کشور است و این مکان جزء معدود پیست هایی است که این خدمات را ارائه می دهد و برنامه ریزی هایی هم صورت گرفته که در آینده بیشتر شود.
وی افزود: در حال حاضر امکانات خدماتی رفاهی موجود برای استفاده اسکی بازان استان کفایت می کند و ایجاد امکانات گسترده تر برای استفاده عموم گردشگران نیازمند تعامل بیش از پیش مسئولان و ورود جدی بخش خصوصی است.
رئیس هیات اسکی استان بابیان این که 95 درصد مراجعه‌کنندگان به پیست اسکی، از تیوب استفاده می‌کنند، هشدار داد: تیوب ‌سواری بسیار خطرناک است و گاهی آسیب های جبران‌ ناپذیری به افراد وارد می سازد با این حال متاسفانه با وجود همه هشدارها باز هم بخش زیادی از گردشگران در پیست اسکی از تیوپ استفاده می کنند.
روابط عمومی شرکت پیشروان توسعه گردش و ورزش فریدونشهر که هم اکنون در پیست اسکی فریدونشه مستقر است نیز به ایرنا گفت: شرکت توسعه ورزشی و گردشگری فریدونشهر که امسال نخستین سال فعالیت خود را تجربه می کند برای گسترش و تجهیز پیست اسکی فریدونشهر موظف است برنامه های تدارک دیده شده برای این پیست را طبق برنامه اجرا کند.
علیرضا اسپنانی گفت: بر این اساس این شرکت باید طی سه سال، یک میلیارد و 500 میلیون تومان در این پیست هزینه کند که تاکنون حدود 500 میلیون تومان برای ساخت سرویس های بهداشتی، محوطه سازی پارکینگ و امکانات رفاهی ازقبیل رستوران و تجهیزات اختصاصی پیست هزینه کرده است.
وی با اشاره به ورود هفتگی 6 تا هشت هزار نفر گردشگر به پیست اسکی فریدونشهر گفت: تامین امکانات برای این جمعیت بزرگ بسیار سخت است اما امیدواریم بتوانیم بتدریج این امکانات را فراهم کنیم.
روابط عمومی شرکت پیشروان توسعه گردش و ورزش فریدونشهر بابیان اینکه ورود این تعداد گردشگر به پیست تاکنون بی سابقه بوده است، گفت: بدون احداث جاده اختصاصی برای پیست اسکی فریدونشهر بعید است که مشکل ترافیک این مسیر حل شود.
وی از برگزاری جلسه ای با فرمانداری و نیروی انتظامی شهرستان فریدونشهر برای اتخاذ راهکارهای مناسب برای وضعیت جاده منتهی به پیست در هفته جاری خبر داد.
اسپنانی در خصوص وضعیت امکانات فعلی پیست گفت: در نخستین جمعه پس از بازگشایی با کمبود مواد غذایی در رستوران های مستقر در پیست رو به رو بودیم اما روز گذشته در دومین جمعه از این نظر مشکلی نداشتیم اما حقیقت آن است که مدیریت این حجم از جمعیت و برآوردن نیازهای آنان بسیار سخت است.
وی افزود: برای سال آینده ساخت یک رستوران و نیز 12 فروشگاه برنامه ریزی شده که به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی گفت: به غیر از امور مربوط به ساماندهی مربیان اسکی و صدور کارت کلیه امور مرتبط با پیست به بخش خصوصی واگذار شده است و بخش خصوصی در این زمینه با متقاضیان از طریق مناقصه وارد همکاری خواهد شد.
به گزارش ایرنا، به نظر می رسد توسعه متناسب با حجم ورودی گردشگر به پیست اسکی فریدونشهر؛ نیازمند ورود جدی سرمایه گذاران بخش خصوصی است.مساله ای که علاوه بر اشتغالزایی و سود آوری سهم بسزایی در رضایت گردشگران و استمرار علاقه مندی آنان به این مکان تفریحی خواهد داشت.
خیل عظیم مسافران و گردشگران درون استانی نیز خارج استانی نشان داد که پیست اسکی فریدونشهر، به عنوان مهم ترین جاذبه برفی استان بهترین فرصت برای توسعه این شهرستان است، بنابراین ضرورت دارد مردم و مسئولان با برنامه ریزی دقیق و عملی زمینه سود دهی این ظرفیت خدادادی را بیش از پیش فراهم کنند.
پیست اسکی فریدونشهر تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان است که شیب تند و منحصر به فرد 35 درجه آن موجب جذب گرشگران و علاقه مندان به ورزش های زمستانی می شود. این پیست مرتفع‌ ترین پیست اسکی منطقه مرکزی ایران و استان اصفهان است که سالانه بیش از 30 هزار نفر گردشگر را به خود جذب می کند.
این مکان دارای امکاناتی از قبیل رستوران، کافی شاپ، سوئیت جهت اسکان اسکی بازان، پیست کوب، پارکینگ، ایستگاه تیوپ سواری، اتاق فوریت های پزشکی، ایستگاه کرایه تیوپ، کرایه وسایل اسکی ،اسنوبردی ها، اتاق های اسکان، اسنومبیل، ایستگاه تیوپ سواری، محل های طبخ غذا، بوفه و اغذیه فروشی و سرویس های بهداشتی است.
همچنین این پیست دارای ساختمان های نگهبانی و اداری، اورژانس، استراحتگاه و نمازخانه است و پلیس راه نیز در ورودی ها و خروجی های این مکان به گردشگران و علاقه مندان به ورزش های زمستانی خدمات رسانی می کند.
پیست اسکی فریدونشهر در 3 کیلومتری این شهر در دامنه کوه تسیخه قرار دارد.
ارتفاع پایه پیست از سطح دریا 2 هزار و 630 متر و در بالاترین نقطه ارتفاع پیست به حدود سه هزار متر از سطح دریا می رسد.
طول بالابر پیست حدود 980 متر است و از نوع بالابر بشقابی است که اسکی بازان را در زمانی حدود 6 دقیقه به بالای پیست انتقال می دهد.
دسترسی به این پیست از طریق جاده ارتباطی اصفهان به الیگودرز، سه راهی فریدونشهر، پس از شهرستان فریدونشهر، جاده فریدونشهر به سیبک، سه راهی جاده روستای چغیورت امکان پذیر است.
شهرستان فریدونشهر با بیش از 35 هزار نفر جمعیت در 180 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.
گ/9861 گزارش: فاطمه زمانی - انتشار دهنده : عمادی

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/20343/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

رسوایی 99 درصدی

آشیانه سری

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی

شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

تشییع و خاکسپاری مادر شهید قاسمی در آران و بیدگل

مبارزه با «سِن گندم» در 12 هزار هکتار از اراضی استان

احداث 86 کیلومتر راه روستایی طی سال 1402 در استان اصفهان

ورود بیش از 3800 معلم به مدارس ابتدایی در استان

رفع 48 نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

خسارت بارش‌های بهاره به 6 هزار هکتار از مزارع استان

گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی

پست اینستاگرامی عجیب مادر امیر تتلو ؛ شکر که درهای به ظاهر ناگشودنی بر روی تتلو گشوده شد (عکس)

فوت جوان 30 ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان

هم‌افزایی شهرداران کلان‌شهرها در توسعه فرهنگ رضوی در ایام دهه کرامت

طبیعتِ تماشایی بهارِ میمه

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

راهپیمایی مردم اصفهان در حمایت از مردم غزه

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

بارش‌های فروردین به بیش از 6 هزار هکتار مزارع اصفهان خسارت زد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آغاز سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی

1مصدوم و 3 حادثه دیده درسانحه رانندگی محور میاندوآب- مهاباد

یک کشته و یک مصدوم بر اثر حادثه واژگونی نیسان در میمه

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

جدال بر سر تعطیلی شنبه‌ها/ از بخش خصوصی اصرار؛ از مجلس انکار!

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام

رئیس جدید جامعه هتل، متل و هتل‌آپارتمان داران استان گلستان معرفی شد

شب سعدی فردا در کاشان

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه 30 فروردین 1403 + آخرین وضعیت

گزارش اختصاصی از تمرین ذوب آهن پس از دربی اصفهان / فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد در دستور کار

شدت و گستره بارش‌ها با وقوع صاعقه و بادهای شدید اصفهان را در می‌نوردد/افزایش 4 درجه‌ای دما

آسمان مال من است

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

42هزار نفر در اصفهان زیرپوشش کلاس‌های سوادآموزی قرار گرفتند

55 تن خشکبار قاچاق از یک انبار در بهارستان کشف شد