پیام سپاهان

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان:

بازارکار رشته های نظری اشباع شده است علمی

بازارکار رشته های نظری اشباع شده است
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: حدود 80 درصد از دانشجویان در رشته های نظری مشغول به تحصیل هستند و تنها حدود 10 تا 15 درصد از دانشجویان دارای آموزش های شغل محور و مهارتی هستند. در حالی که بازار کار در بسیاری از رشته ها اشباع شده است و پول دولت و ملت در جایی خرج می شود که در آن رشته ها اشباع شده اند.
به گزارش خبرنگار ایسنا ـ منطقه اصفهان، حسن قاضی‌عسگر امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ثبت نام در دوره کاردانی از هفته آینده آغاز می شود و در 145 کد رشته در مقطع کارشناسی پذیرش انجام خواهد شد و در کل حدود 15 هزار و 54 نفر در مقاطع کارشناسی و کاردانی پذیرش خواهیم داشت.
وی افزود: رشته های دانشگاه بر اساس نیاز هر منطقه انجام می شود و در هر دوره سودمندی و مفید بودن رشته ها ارزیابی می شود. هم چنین تعداد دانشجویان کاردانی دو برابر تعداد دانشجویان کارشناسی است به همین جهت به دنبال این هستیم تا هرم دانشجویان فارغ التحصیل در کشور را تصحیح کنیم .
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر 9 هزار و 500 دانشجو در مقطع کاردانی و 5 هزار و 500 دانشجو در حال تحصیل در مقطع کارشناسی هستند، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا دانشگاه را از لحاظ کیفی به سمت جهانی سوق دهیم تا ز تجارب بین المللی برای آموزش بهره بگیریم. در این راستا مشغول مطالعه تجارب جهانی و ایجاد ارتباط با نظام های موفق دنیا هستیم.
قاضی‌عسگر ادامه داد: کشور آلمان بهترین نظام های آموزشی دانشجویان را دارند و در این کشور حدود 70 درصد دانشجویان در رشته های مهارتی و فنی و حرفه ای در حال تحصیل هستند. این در حالی است که در ایران عکس این اتفاق رخ داده است و حدود 80 درصد از دانشجویان در رشته های نظری مشغول به تحصیل هستند. تنها حدود 10 تا 15 درصد از دانشجویان ما دارای آموزش های شغل محور و مهارتی هستند و دانشگاه های نظری آموزش های گسترده ای را دارند.
وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی موظف است تا دانشجو را برای رشته ای خاص آموزش دهد. رشته هایی مانند محصولات گلخانه ای، چاپ و نشر، پوشاک و ...رشته هایی هستند که جامعه به آن نیاز دارد. با دانشگاه های معتبر دنیا هم چون دانشگاه های آلمان ارتباط خوبی برقرار شده است و در این راستا دانشجویان در رشته های الکترونیک و ساختمان های هوشمند برای دریافت مدرک باید دوره هایی را نیز در آلمان بگذرانند.
بهترین نظام آموزشی در آلمان است
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان اظهار کرد: در هفته گذشته کارگاه نظام دوگانه آموزشی آلمان برگزار و از اساتید این کشور در آن کارگاه استفاده شده است. نظام کنونی که براساس آن در آلمان آموزش انجام می شود را در این کارگاه آموزش دادیم. حدود 91 درصد دانشجویان آلمانی شاغل هستند. در این کارگاه آموزشی نیم روزه، اساس توسعه کشور آلمان در نظام پیشرفته، نظام تعاونی آموزشی و در کنار هم قرار گرفتن دانشگاه و صنعت است.
قاضی‌عسگر گفت: در این دوره ها دانشجو توسط صنعت انتخاب می شود و در طول تحصیل خود از صنعت مربوطه حقوق می گیرد. در این راستا دانشجو بر رشته خود کاملا مسلط می شود و در شرکتی که در آن درس خوانده استخدام خواهد شد و این روند پیشرفت در آلمان است.
وی با بیان اینکه مردم باید خود در خصوص آینده فرزندانشان تصمیمی آگاهانه بگیرند، افزود: پس از انقلاب دانشگاه های نظری بسیاری به وجود آمد، در حالی که بازار کار در بسیاری از رشته ها اشباع شده است و پول دولت و ملت در جایی خرج می شود که در آن رشته ها اشباع شده اند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: منابع دانشگاه علمی کاربردی از سوی دولت تامین نمی شود و به همین علت تمام برنامه ریزی های دانشگاهی باید بر اساس پول اندکی باشد که از دانشجویان دریافت می شود. 
قاضی‌عسگر ادامه داد: 87 کد رشته محل پذیرش در دوره های کارشناسی داریم که در آن 5 هزار و 570 نفر پذیرش، 2 هزار و 843 نفر داوطلب آزاد و 2 هزا رو 725 نفر داوطلب شاخص در این دانشگاه وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه رشته محیط زیست گرایش کنترل آلاینده ها و پدافند غیر عامل، دو رشته جدید این دانشگاه هستند، اظهار کرد: در این دانشگاه رشته های جدید هم چون کاردانی فنی و ایمنی پرواز، کاردانی فنی نگهداری و زمینه بالگرد تدریس می شود، که از رشته هایی بسیار جدید است که برخی از دروس به زبان انگلیسی و به صورت بین المللی است و نیاز نیروهای مسلح و سایر ارگان ها را تامین می کنند. علاقه مندان در خارج از کشور نیز می توانند برای آموزش دیدن در این رشته ها ثبت نام کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان تصرح کرد: دانشجویان در این دانشگاه با فضاهای کاری رشته مورد نظر خود آشنا می شوند و در صورتی که به آن علاقه ای نداشته باشند می توانند رشته خود را تغییر دهند و در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند و در آن موفق شوند.
قاضی‌عسگر با بیان اینکه 43 مرکز دانشگاه علمی کاربردی در استان اصفهان فعال است، اظهار کرد: کشور آلمان بهترین و عاقلانه ترین روش در پرداخت یارانه به مردم را دارد که در این راستا کمک می کند تا نیروهای کاردان، آموزش دیده و شاغل شوند و این موضوع بسیار با کشور ما فاصله دارد.
مقاطع ارشد و دکترا دردی از مردم دوا نمی کنند
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در خصوص اساتید این دانشگاه گفت: مدرس ها در دانشگاه علمی کاربردی به دو گونه انتخاب می شوند که یا باید دارای سابقه کار و تدریس داشته باشد و طی مصاحبه ای دشوار انتخاب شوند و یا باید نیرویی کارکشته در صنعت باشند.
قاضی‌عسگر ادامه داد: فارغ التحصیل شدن در مقاطع دکترا و ارشد دردی از مردم دوا نمی کند و چه کسی گفته است که همه باید تا مقاطع ارشد و دکترا درس بخوانند. هدف اصلی ما تربیت نیروهایی ماهر و بر اساس نیاز کشور است تا در آینده بتوانند کار پیدا کنند و شاغل شوند. نیروهای غیر ماهر در صنعت جایی ندارند و به دنبال آن هستیم تا نیروی ماهر بر سر کار قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما شبیه بودن به دیگر دانشگاه ها نیست، افزود: به دنبال آن هستیم تا با ایجاد جاذبه، بهترین دانشجویان را به این دانشگاه جذب کنیم. ایجاد اشتغال، دفتر کارآفرینی، مشاوره شغلی و... از سیاست های این دانشگاه برای جذب دانشجو است. در حال حاضر 4 میلیون و 500 هزار دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند، در حالی که تنها 450 هزار نفر دانشجویان علمی کاربردی هستند.
کد خبرنگار:13091
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/22343/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم