پیام سپاهان

آخرين مطالب

نگاهی به کارنامه اصفهان در سال جهش تولید/ آیا شعار سال 99، محقق شده‌است؟ اقتصادی

نگاهی به کارنامه اصفهان در سال جهش تولید/ آیا شعار سال 99، محقق شده‌است؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، هر ساله رهبر معظم انقلاب شعاری را با توجه به اهداف کلان نظام انتخاب و اعلام می‌کنند، شعار‌هایی که اگر عملیاتی و محقق شود گره‌های بزرگی از کشور باز و در حرکت رو به جلوی ایران اسلامی اثرگذار می‌شود. در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شد تا نقاط قوت و ضعف سال پیش از آن (رونق تولید) شناسایی و برای تسریع در حل موانع اقدام شود فراز و فرود زیادی را شاهد بودیم، شاید انگشت اتهام بسیاری از کارشناسان و دولتمردان به سمت کرونا و تحریم‌ها به عنوان موانع تحقق شعار سال باشد، اما به باور بسیاری دیگر از کارشناسان مشکلات امروز کشور مسائلی نیست که نتوان با برنامه ریزی، قانونمندی و عزم و همت جهادی حلشان کرد.
از نظر سازمان صمت شعار جهش تولید در اصفهان محقق شده
ایرج موفق، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه به کمک نهاد‌های دولتی از جمله سازمان امور مالیاتی، تأمین اجتماعی و ... همچنین بخش خصوصی در سال 99 شاهد جهش تولید بودند گفت: به باور بنده حالا که در روز‌های پایانی سال هستیم شعار جهش تولید محقق شده و این عملکرد راضی‌کننده است.به عنوان مثال تولید تلویزیون در اصفهان نسبت به سال قبل 873 درصد رشد داشته است.
او با بیان اینکه کارگروه و‌کمیته‌های متعددی در طول سال برای حل مشکلات واحد‌های تولیدی برگزار شده است بیان کرد: در این جلسات، به ویژه دغدغه‌های تولیدکنندگان با حضور مدیران مرتبط مطرح شده و به نظر می‌رسد اثربخش هم بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان از راه اندازی 466 واحد کارخانه در استان از ابتدای سال تاکنون خبر داد و افزود: این آمار تاییدی بر افزایش تولید است که اشتغال 9هزار نفر در بخش صنعت را هم در پی داشته است.
موفق به حوزه معدنی هم پرداخت و گفت: استان اصفهان در استخراج معادن رتبه اول کشور را دارد، امسال 53 پروانه اکتشاف و شناسایی مناطق معدنی صادر شده و حدود 12میلیون تن، به ذخایر معدنی شناسایی شده استان اضافه شده‌است.
او در عین حال عملکرد تعداد اندکی از تولیدکنندگان را ضعیف دانست و بیان کرد: به عنوان مثال آمار تولید کولر آبی و ظروف چینی نسبت به پارسال منفی 5درصد بوده، اما در مجموع معتقدیم شعار جهش تولید در بخش‌های دولتی و خصوصی استان اصفهان محقق شده‌است.

پیام سپاهان

اوضاع تولید بهتر از پیش بینی‌های نگران کننده شد
بهنام ابراهیمی، مدیر واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با تشریح موانع تحقق شعار سال اظهار کرد: این موانع شامل نحوه برخورد سازمان امور مالیاتی، تأمین سرمایه و بانک‌ها، تغییر مکرر قوانین و زمان صادر کردن مجوز‌های کسب و کار است.
او افزود: زمانی که در موضوعی وضع بحرانی ایجاد می‌شود از3 حالت خارج نیست، یا قانون ایراد دارد، یا مجری قانون دچار ضعف و یا عوامل بیرونی مانند تحریم و... دخیل است.
مدیر واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان شیوع بیماری‌کرونا را یکی دیگر از موانع جهش تولید دانست و گفت: قرار بود تولید در بخش‌های مختلف افزایش یابد، اما کرونا مانع تحقق برنامه ریزی‌ها شد.
ابراهیمی گفت: البته اقدامات خوبی هم برای رفع موانع تولید انجام شده از جمله اینکه پیش از این صدور مجوز برای راه اندازی کسب و کار 72 ساعت زمان می‌برد، اما اکنون ظرف 48 ساعت مجوز‌ها صادر می‌شود، در واقع ابتدا مجوز صادر می‌شود و اگر خلاف شرایط رخ داد، تمهیدات لازم اتخاذ می‌شود.
او ادامه داد: بخشی از موانع تولید به قوانین برمی گردد که در این خصوص عملکرد نمایندگان مجلس برای اصلاح این قوانین قابل تحسین است.
مدیر واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان در پاسخ به این سوال که بخش خصوصی در جهش تولید موفق‌تر بوده یا بخش دولتی گفت: به دلیل اینکه اولویت بخش‌های خصوصی، فروش و سودآوری بیشتر است، بنابراین در تولید موفق‌تر عمل کرده است.
ابراهیمی در پایان نتیجه گیری کرد: با توجه به اینکه بر اساس شرایط انتظار افت 40 درصدی تولید را داشتیم، اما این رقم با تلاش‌های جهادگونه اکنون فقط منفی پنج درصد است باید گفت عملکرد بخش اقتصادی کشور قابل قبول بوده است.
انتظار افت 40 درصدی تولیدات را داشتیم، اما خوشبختانه با رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب و بعضی نهاد‌ها این آمار به منفی 5 درصد رسیده‌است.

پیام سپاهان

بخش خصوصی موفق‌تر از دستگاه‌های دولتی در جهش تولید
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی از حوزه‌های بخش خصوصی نسبت به پارسال شاهد چند برابر شدن تولیدات هستیم، بخش خصوصی توانسته با همان سرمایه قبلی بیشترین بهره را از ظرفیت‌ها ببرد و تنها نگرانی آن نحوه رفتار سازمان امور مالیاتی است.
او با بیان اینکه جهش تولید در بخش‌های دولتی در حد شعار باقی ماند، گفت: متأسفانه در بیشتر بخش‌های نهاد‌های دولتی به جز آبفا و بسیج سازندگی، تولید به خوبی پیش نرفته و نه تنها شعار سال محقق نشده بلکه کاهش تولید هم اتفاق افتاده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال در بخش ارتباطات و مخابرات با پسرفت روبه‌رو هستیم در حالی که وزارت ارتباطات می‌توانست خدماتی از جمله تقویت تلفن ثابت در روستا‌ها و... را ارائه کند.
حاجی‌دلیگانی به خروج بعضی از شرکت‌های خارجی از کشور با تشدید تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: البته واحد‌های تولیدی داخلی به خوبی توانسته اند جای خالی این شرکت‌ها را بگیرند و بازار را از محصولات خود اشباع کند.
او در خصوص بررسی کارنامه اقتصادی کشور در پایان سال جهش تولید اظهار کرد: نهاد‌های نظارتی باید به صورت دقیق و منسجم و با تقسیم کار، کارنامه بخش‌های دولتی و غیردولتی را بررسی و شعار جهش تولید را محقق کنند.
آسیب‌های کرونا و تحریم‌ها بر کسی پوشیده نیست، اما آنچه در پایان سال 99 باید گفت این است که تولید با موانع زیادی برای جهش مواجه است که با همکاری مجلس و دولت، به دور از نگاه‌های سیاسی و منفعت گرایانه باید به رفع آن‌ها همت کرد. از سوس دسگر نمی‌توان از نظر دور داشت که بخش خصوصی برای ادامه حیات خود ناچار به سودآوری و مبارزه با مشکلات است، نگاهی که در بخش‌های دولتی هم باید حاکم شود.
گزارش از سعید ارشد
انتهای پیام/ی

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/242501/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد