پیام سپاهان

آخرين مطالب

واقعیت مجازی چه کاربردی خارج از جو زمین دارد؟ علمی

واقعیت مجازی چه کاربردی خارج از جو زمین دارد؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - باشگاه خبرنگاران / استفاده از واقعیت مجازی در دنیای کنونی رواج پیدا کرده و اکنون پای این فناوری جدید به خارج از جو زمین و ایستگاه فضایی بین المللی نیز باز شده است.
همه افراد حتی باتجربه‌ترین‌ها هم گاهی اوقات نیاز به کمک دارند. این کمک در ایستگاه فضایی بین المللی و برای فضانوردان از سوی دیگر خدمه، متخصصان روی زمین، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فراهم می‌شود.
اولین استفاده از AR در ایستگاه فضایی بین المللی با کمک عینک‌هایی با فناوری بالا به نام Sidekick پدید آمد. این عینک‌ها شمایلی سه بعدی از اجسام فیزیکی را به فضانوردان نشان می‌دهد و برای انجام وظایفشان نیز به آن‌ها کمک می‌کند و علاوه بر این قابلیت تله سمینار این عینک‌ها به فضانوردان امکان برقراری ارتباط از راه دور با مرکز کنترل و متخصصان حاضر در زمین را نیز می‌دهد.
در حال حاضر استفاده از این فناوری در همه جا در حال گسترش است که در ادامه 9 کاربرد واقعیت مجازی در ایستگاه فضایی بین المللی آورده شده است:
کنترل ربات‌ها با واقعیت مجازی

پیام سپاهان


تحقیقاتی به نام Pilote که توسط آژانس فضایی اروپا و مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه انجام شده است، عملکرد بازو‌های رباتیک و وسایل نقلیه فضایی از راه دور را می‌توان با استفاده از واقعیت مجازی کنترل کرد. نتایج این آزمایش‌ها می‌تواند ارگونومی رایانه‌های پیشرفته در ایستگاه فضایی را توسعه و بهبود ببخشد و به ماموریت‌های فضایی آینده در ماه و مریخ کمک کند.
این تحقیقات فناوری‌های موجود و جدید را مقایسه می‌کند، از جمله فناوری‌هایی که به تازگی برای هدایت و کنترل از راه دور بازوی رباتیک Canadarm2 و فضاپیمای Soyuz مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این تحقیقات به بررسی عملکرد فضانوردان در زمین و در طی ماموریت‌های طولانی در فضا کمک می‌کند. در طرح‌های آزمایش شده براساس زمین از اصول ارگونومی استفاده می‌شود که با شرایط ریز جاذبه سازگار نیست، به همین دلیل آزمایش در فضا انجام می‌شود.
رکاب زدن در فضا

پیام سپاهان


آزمایشی به نام Immersive Exercise انجام شده که تاثیر استفاده از عینک واقعیت مجازی در افزایش انگیزه فضانوردان برای انجام ورزش و ایجاد تجربه‌ای بهتر در ورزش روزانه را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر فضانوردان از این تجربه جدید راضی باشند، عینک واقعیت مجازی به عضوی ثابت برای جلسات ورزش تبدیل خواهد شد.
واقعیت افزوده به تعمیر و نگهداری تجهیزات فضایی کمک می‌کند

پیام سپاهان


واقعیت افزوده در بازرسی و تعمیر تردمیل ایستگاه فضایی به فضانوردان کمک می‌کند. سوچی نوگوچی، فضانورد ژاپنی نخستین دور از این آزمایشات را در ماه آوریل انجام داد. در ماموریت‌های آینده، خدمه ایستگاه فضایی باید آمادگی انجام این وظایف را بدون کمک از طرف زمین داشته باشند، زیرا تاخیراتی در ارتباط آن‌ها با زمین وجود دارد.
راهنمایی‌های واقعیت افزوده به فضانوردان در تعمیر و نگهداری از فضاپیما‌های پیچیده کمک می‌کند و باعث کاهش زمان انجام این فعالیت‌ها می‌شود. برنامه‌های واقعیت افزوده شبیه به دستیار هوشمند کار می‌کنند و با مشاهده عملکرد فضانوردان به کمک دوربین، قدم‌های بعدی را پیشنهاد می‌دهند.
ارتقای تجهیزات فضایی

پیام سپاهان


آزمایشگاه اتم سرد ناسا که اولین آزمایشگاه علوم کوانتومی در مدار زمین است، انجام آزمایش‌هایی برای بررسی رفتار و ویژگی‌های اتم برعهده دارد. اندازه این آزمایشگاه شبیه به یخچالی کوچک است و به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان آن را در طول سفر از نظر سخت افزاری ارتقا داد. محققان این آزمایشگاه در ماه ژوئیه توانستند با کمک واقعیت افزوده فضانوردی را برای ارتقای تجهیزات هدایت کنند.
مگان مک‌آرتور، عینک واقعیت مجازی Microsoft HoloLens را به چشم زد و یک قطعه سخت افزاری را از آزمایشگاه اتم سرد خارج و با قطعه‌ای جدید جایگزین کرد. دوربینی کوچک در قسمت جلوی این عینک وجود دارد که به محققان آزمایشگاه اتم سرد کمک می‌کند آنچه مک‌آرتور می‌دید را ببینند. این در حالی است که معمولا برای دنبال کردن این فرآیند دوربین در پشت یا بالای سر فضانوردان قرار می‌گرفت و تصویری واضح ارائه نمی‌کرد. علاوه بر این محققان می‌توانستند متن‌های نوشتاری یا تصاویری را در میدان دید مک‌آرتور ایجاد کنند. برای مثال زمانی که این فضانورد به کابلی بزرگ نگاه می‌کرد، گروه محققان توانستند فلشی را برای مشخص کردن کابلی خاص روی عینک نمایان کنند.
سفر در زمان

پیام سپاهان


فضانوردان باید بتوانند زمان و سرعت اجسامی که در محیط وجود دارند را به خوبی درک کنند تا بتوانند وظایفشان را انجام بدهند. تحقیقات نشان می‌دهد که درک ما از فضا و زمان باهم تداخل دارد و سرعت حرکات بدن می‌تواند روی درک ما از زمان تاثیر بگذارد. سایر مواردی که روی درک فرد از زمان اثرگذار است شامل اختلال در خواب، تغییر ریتم شبانه‌روزی و استرس باشد.
محققان در برنامه درک زمان، تغییراتی که در درک زمان در طول قرار گرفتن در معرض ریزگرانش و پس از آن به وجود می‌آید را بررسی می‌کنند. در این زمان فضانوردان عینک واقعیت مجازی را به چشم زده و به دستورالعمل‌ها گوش می‌دهند و از توپک متصل به رایانه برای پاسخ دادن استفاده می‌کنند. فضانوردان به صورت ماهانه در طول پرواز و پیش از رفتن به فضا و پس از بازگشت به زمین این آزمایش را تکرار می‌کنند.
تجربه حضور در فضا

پیام سپاهان


تجربه حضور در ایستگاه فضایی بین المللی، مجموعه‌ای فیلم واقعیت مجازی است که در زمان‌های گوناگون و طی چند ماه بودن خدمه در فضا، انجام فعالیت‌های مختلف، انجام آزمایشات و پیاده روی‌های فضایی آن‌ها ثبت شده است. در این مجموعه فیلم، از دوربین 360 درجه خاصی استفاده شده تا حس حضور در فضا را به مخاطبان القا کنند. این تجربه به درک بهتری از چالش‌های زندگی در فضا، کار، علم و رابطه بین فضانوردان برای مخاطبان کمک می‌کند.
کمک به گرفتن بهتر اجسام

پیام سپاهان


انسان‌ها نحوه گرفتن اجسام روی زمین و در حضور جاذبه را فرا گرفته اند و ریزگرانش روی این فعالیت‌ها تاثیرگذار است. اکنون آژانس فضایی اروپا به بررسی سفر‌های فضایی بر نحوه گرفتن اجسام در مکانی بدون جاذبه پرداخته است. نتایج این آزمایش می‌تواند چالش‌هایی که هنگام جا جایی در سطوح مختلف گرانشی پیش روی فضانوردان است را مشخص کند. برای مثال در سفر‌های طولانی در فضا برای رسیدن به مریخ که گرانش آن یک سوم زمین است، این آزمایشات نتیجه بخش خواهد بود. تحقیقات جدید به ساخت کنترل از راه دور برای سفر‌های آینده فضایی کمک می‌کند.
کنترل حرکات در گرانش کم

پیام سپاهان


انسان‌ها از چیز‌هایی که می‌بینند، احساس می‌کنند و می‌شنوند برای کنترل حرکات و موقعیت بدنشان و بررسی فاصله خودشان با سایر اجسام با یکدیگر ترکیب می‌کنند. محققان در تحقیقات VECTION، اثر ریزگرانش بر توانایی فضانوردان را بررسی کرده و می‌کنند. داده‌هایی که از این آزمایشات جمع شده در طول پرواز و پس از بازگشت به زمین به محققان برای نحوه سازگار شدن فضانوردان با اثر ریزگرانش کمک کرده و بهبودی آن‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد.
سازگاری فضانوردان با ریزگرانش

پیام سپاهان


زمانی که فرد می‌خواهد جسمی را بگیرد، مغزش حرکات دست را با داده‌های بینایی و شنوایی او هماهنگ می‌کند. آژانس فضایی اروپا طی تحقیقات جدید GRASP دنبال درک بهتر نقش گرانش در نحوه انجام فعالیت‌های این چنینی است و برای انجام این آزمایشات، فضانوردان از عینک واقعیت مجازی استفاده می‌کنند و همزمان در تلاش هستند تا اجسام مجازی را بگیرند.
گفتنی است که فضانوردان برای زندگی و ماندن در فضا باید از نظر جسمی با ریزگرانش سازگار باشند، محققان با درک هرچه بهتر نحوه این سازگاری می‌توانند به اکتشافات فضایی طولانی مدت در آینده و ماموریت‌هایی که لازم است خدمه مدت زیادی را خارج از جو زمین بمانند، کمک کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/320007/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان

خط و نشان فرمانده ارشد نظامی ایران برای اسرائیل: آماده هرنوع برخوردی هستیم

دنیا پیام عملیات غرورآفرین وعده صادق را دریافت کرد

جزئیات مقابله پدافندهوایی ارتش با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌های اسرائیلی + فیلم

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهیدان حدادیان در کوهپایه

فرمانده نیروی زمینی ارتش: «وعده صادق»دستاوردهای تاریخی دارد/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی برخورد کرد

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

خسارات جبران ناپذیرعملیات وعده صادق برای رژیم صهیونیستی

مردم اصفهان در حمایت از عملیات وعده صادق راهپیمایی کردند

واکنش‌های بین‌المللی به خرابکاری ناموفق اسرائیل در اصفهان چه بود؟

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

راهپیمایی مردم ورزنه در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

بهای نفت در پی «اقدام اسرائیل علیه ایران» در بازارهای جهانی افزایش یافت

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

ببینید | درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اطراف اصفهان

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در اصفهان

نمایش اوج ذلت اسرائیل و اقتدار ایران در جریان انهدام ریزپرنده‌های صهیونیستی توسط پدافند هوایی کشور

اجرای سرود "ای ایران" در کنار زاینده رود ، پس از اتفاقات دیشب اصفهان (فیلم)

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟ /واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به شناسایی ریزپرنده ها در آسمان اصفهان

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

فیلم | ارتفاع پست در تاج سد زاینده رود

اقتدار نیروهای مسلح در عملیات وعده صادق یوم‌الله دیگری را در تاریخ ایران اسلامی ثبت کرد

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

(ویدئو) آرامش کامل در اصفهان به روایت گاردین

تصاویر صداوسیما از اتفاقات اصفهان

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

فیلم | آخرین وضعیت ذخیره آب در سد زاینده رود

روزنامه اسراییلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

دشمن از نیرومندی سپاه پاسداران ترس دارد

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان + فیلم

(ویدیو) جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

خط و نشان فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اسرائیل بعد از تیراندازی به اشیا مشکوک در آسمان اصفهان

طنین مرگ براسرائیل نمازگزاران اصفهان درراهپیمایی حمایت ازمردم غزه

باطل شدن سهمیه آبیاری از زبان کشاورزان نطنز

تداوم شدت ناپایداری‌های همرفتی همراه با رگبار و تندباد در اصفهان / هوا گرم‌تر می‌شود

عملیات وعده صادق ادعای گنبد آهنین را برهم زد

درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان | وزیر امنیت ملی: مسخره بود! + ویدئو

حمایت مردم اردستان از عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق»

تقدیر باشگاه سپاهان از تیم فوتبال و حمایت هواداران

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / نخست وزیر سابق: هیچ کس اینگونه اسرائیل را رسوا نکرده / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد