پیام سپاهان

آخرين مطالب

تعداد مترجمان زبان اشاره به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد اجتماعی

تعداد مترجمان زبان اشاره به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


ایسنا/اصفهان عضو هیات مدیره انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان با اشاره به جمعیت 13 هزار نفری ناشنوایان و کم شنوایان در استان، گفت: تربیت مترجم زبان اشاره از خواسته‌های اصلی ما است، چراکه تعداد مترجمان زبان اشاره در اصفهان به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد.
خلیل رحیمی در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان که امروز (یکشنبه_4مهرماه) برگزار شد، با اشاره به اینکه ناشنوایی یکی از عمیق ترین معلولیت‌ها است که هنوز بیشتر مردم و مسئولان ما درک درستی از این معلولیت ندارند، اظهار کرد: ناشنوایان و کم شنوایان عضوی از جامعه هستند و در استان اصفهان نیز جمعیتی حدود 13 هزار نفر، از کودک خردسال تا سالمند داریم.
عضو هیات مدیره انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان با اشاره به تفاوت‌هایی که بین جامعه شنوا و ناشنوا وجود دارد، گفت: این تفاوت‌ها در نوع بیان، طرز صحبت کردن و طریق شنیدن است؛ ما با دست هایمان صحبت می کنیم و با چشم‌هایمان می شنویم و در واقع دست های ما کلام ما است.
وی یکی از اهداف انجمن را آشنایی با زبان و فرهنگ ناشنوایان عنوان کرد و افزود: در جامعه ما باورهای نادرستی نسبت به ناشنوایان وجود دارد که تلاش می کنیم این باورهای نادرست را تغییر دهیم.
رحیمی با بیان اینکه زبان اشاره، زبان اصلی و رسمی ناشنوایان است که در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، گفت: در کنوانسیون حمایت از حقوق معلولین، این زبان با توضیحات مفصلی تعریف و به افرادی که از این زبان استفاده می کنند توجه ویژه‌ای شده است، اما در کشور ما حقوق معلولان نادیده گرفته شده و در قانون حمایت از حقوق معلولان موارد اساسی همچون به رسمیت شناختن زبان اشاره، دسترسی به مترجم زبان اشاره، تربیت مدرسان زبان اشاره و مناسب سازی و تغییر ذهنیت افراد تعریف نشده است.
وی با بیان اینکه جامعه ناشنوایان نتوانسته اند مثل سایر معلولان خواسته هایشان را به درستی تعریف کنند، خاطرنشان کرد: تربیت مترجم زبان اشاره از خواسته های اصلی ما است، درحالی که در استان اصفهان تعداد مترجمان زبان اشاره به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.
رحیمی با اشاره به برگزاری دوره های آموزش زبان اشاره از سوی این انجمن، گفت: برای کارمندان و معلمان آموزش و پرورش استثنایی، کارمندان بهزیستی، مخابرات، شهرداری و پلیس راه اصفهان دوره های آموزش زبان اشاره برگزار و درخواست هایی نیز از سوی ادارات دیگر داشته ایم و برای آموزش زبان اشاره در خدمت علاقه مندان هستیم.
عضو هیات مدیره انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان به رسمیت شناختن زبان اشاره را از خواسته‌های اصلی جامعه ناشنوایان دانست و افزود: دوره مدیریت مسئولان و نمایندگان می گذرد اما مشکلات ناشنوایان پابرجاست. تلاش می کنیم خواسته هایمان را به گوش مسئولان برسانیم تا در هر زمینه حامی و در واقع صدای ناشنوایان باشند.
وی از دیگر مطالبات جامعه ناشنوایان را اشتغال، ازدواج و مسکن عنوان و تصریح کرد: درست است این مشکلات برای همه جامعه وجود دارد اما برای ناشنوایان سخت تر است و هنوز بسیاری از افراد به ناشنوایان اعتماد نمی‌کنند.
رحیمی گفت: مشکلات ناشنوایان در دوره شیوع کرونا خیلی بیشتر شده است، چراکه ارتباط ناشنوایان از طریق زبان اشاره و لب خوانی است، اما از زمانی که افراد ماسک می زنند ارتباط با سایر افراد بسیار سخت تر شده است. امیدواریم با پایان کرونا حداقل از طریق لب خوانی بتوانیم با افراد جامعه ارتباط برقرار کنیم.
توصیه‌هایی برای ارتباط با ناشنوایان
وی توصیه هایی به افراد برای ارتباط با ناشنوایان و کم شنوایان داشت و گفت: نیاز نیست فریاد بزنید، همین که شمرده و رو در رو صحبت کنید کافی است، یک کلمه را چندبار تکرار نکنید، اگر یک ناشنوا را دیدید تفاوت در زبان و نحوه ارتباط دارد او را درک کنید، ناشنوایان دوست دارند بدانند در جمع چه حرفی زده می شود، از آنها سوال کنید از چه طریقی می توانید برای او توضیح دهید، از طریق نوشتن یا لب خوانی می توان با او صحبت کرد.
رحیمی با اشاره به اینکه 800 نفر عضو انجمن ما هستند درحالی که به هزار و 500 تا دو هزار نفر خدمات می دهیم، گفت: بیشتر فعالیت های انجمن خانواده ناشنوایان اصفهان فرهنگی، آموزشی، مناسب سازی ذهنی و تربیت مدرس زبان اشاره است.
به گزارش ایسنا، آیگین عباسی_مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: این انجمن یکی از موسسات فعال ناشنوایان در کشور است که در زمینه های مختلف فعالیت می کند و الگویی برای انجمن ها در کشور است.
وی برگزاری کلاس های آموزش زبان اشاره و تربیت مترجم زبان اشاره را از مهمترین فعالیت های این انجمن برشمرد و افزود: ناشنوایی یکی از معلولیت های پنهان و از عمیق ترین معلولیت ها است، درحالی که ناشنوایان مثل بقیه افراد جامعه حق شهروندی دارند و حق دارند از زندگی برابری با سایر افراد جامعه برخوردار باشند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/320076/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اهدای 14 سری جهیزیه به 14 زوج زیر پوشش بهزیستی در اصفهان

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است

آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است

امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل

نمایشگاه بین‌المللی صنایع وابسته فرش ماشینی برگزار می‌شود

بهره برداری از زورخانه ده ونک

افتتاح بخشی از رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تا پایان سال

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

قرعه کشی پخش مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

«امیدآفرینی» بهترین اسلحه برای مبارزه در جنگ ترکیبی دشمن است

اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان

کاشت 200 اصله نهال در گلپایگان

برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

تعامل مسئله‌محور می‌تواند راه نجات سازمان‌ها و رسانه‌ها باشد

سیل از 4 طرف کاشان را محاصره کرد

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم

صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه

مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

یکی از مشکلات اصفهان وجود نگاه برخوردار است

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری

تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایدار‎ی‌های محلی در اصفهان/ هوا گرم‌تر می‌شود

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

ارز حج 1403 تأمین شد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

نواخته شدن زنگ سلامت در شهرضا

نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان

امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل + فیلم

ورود سامانه‌بارش‌زا به جنوب، شرق و شمال استان

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

اجرای 12 عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری

پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است