پیام سپاهان

آخرين مطالب

مانع‌تراشی در توسعه پست و بن‌بست اقتصاد دیجیتال اقتصادی

مانع‌تراشی در توسعه پست و بن‌بست اقتصاد دیجیتال
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


ایسنا/اصفهان به عقیده مدیرکل پست استان اصفهان، پست و لجستیک در توسعه اقتصاد دیجیتال پررنگ‌تر است و شاید به نوعی می‌توان ادعا کرد در صورت عدم توسعه پست، توسعه اقتصاد دیجیتال با بن بست مواجه می‌شود.
به عقیده کارشناسان، پست به‌عنوان سکوی اقتصاد دیجیتال می‌تواند در قطع دست واسطه‌ها و دلال‌ها از بازارهای دیجیتال نقش اساسی ایفا کند.
به طور قطع اگر تمام کسب و کارها به تجارت الکترونیک ورود نکنند، بدون شک در آینده از بین خواهند رفت، بنابراین پست گزینه خوبی برای توسعه تجارت الکترونیک و کسب و کارهای خُرد تا کلان است. به گفته حسین باقری، مدیر کل پست استان اصفهان، بخش مهمی از زنجیره ارزش در اقتصاد دیجیتال به عهده خدمات لجستیک و پست است که در صورت ارائه سرویس نامناسب، توسعه اقتصاد دیجیتال را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی ایسنا با مدیرکل پست استان اصفهان است.
از مهم‌ترین مشکلات مردم در طول سال‌های گذشته عدم تطابق خدمات پست با نیازهای فعلی مردم بود، اما پست در طول این سال‌ها چه اقداماتی برای تامین نظر مردم داشته است؟
در دو دهه گذشته تحولات زیادی در حوزه فناوری شکل گرفت و سرعت این تحولات به قدری بود که در مقطعی پست و خدمات آن به دلیل ظهور پست الکترونیک، دولت الکترونیک و پیام‌رسان‌ها از رقابت در بازار جاماند، تا حدی که روزگاری صحبت از تعطیلی پست و یا کوچک شدن آن می‌شد. در کنار تمام این تحولات که اکثرا به زیان پست در حال رخ دادن بود، اتفاق بی‌نظیری در همان سال‌ها رخ داد، اتفاقی که سنگ‌بنای توسعه خدمات پست در دوران شروع توسعه فناوری اطلاعات بود. تجارت الکترونیک با تمام کم و کاستی‌هایش به سرعت رشد کرد و مرزهای کشورها را درنوردید و به یک اهرم مهم توسعه در کشورها تبدیل شد. در تمام این سال‌ها پست ایران نیز درگیر یک مسئله طولانی مدت شده بود و آن خصوصی شدن و یا دولتی ماندن بود. شاید در همین سال‌ها به دلیل فقدان سرمایه‌گذاری‌های مناسب، زیرساخت‌های پست رشد نکرد و در بخش‌هایی با اعتراضات مردم مواجه شد. چراکه الگوی ارتباطی مردم و نیازهای آنها با شبکه پستی تغییر کرده بود. نوع سرویس به آرامی از نامه به بسته تغییر و حجم وارده بسته به شبکه پستی هشدارهایی در خصوص عدم آمادگی پست در این تغییر الگو را اعلام می‌کرد.
آیا در این شرایط مدیران پست نیز به دنبال رفع موانع پست بودند؟
مدیران ارشد شبکه پستی با وجود تمام بی‌توجهی‌ها در حوزه بودجه، با جدیت و تلاش به دنبال رفع موانع و توسعه زیرساخت‌ها بودند. اتفاقاتی که با کندی پیش می‌رفت تا اینکه با همت و تلاش مدیران شبکه پستی در سال 1395 با مصوبه مجلس، اساسنامه پست تغییر کرد و این شرکت بزرگ به شرکت ملی پست و با اهدافی تازه، فصل جدید خود را آغاز کرد. در طول این پنج سال تلاش‌های فراوانی برای ارائه سرویس‌های نوین به مردم با هدف ایجاد ارزش‌های جدید سازمانی انجام شده است. مهم‌ترین آنها طرح‌هایی همانند پروژه ملی «جی نف»، طرح تحول دیجیتال و سکوی تجارت‌ الکترونیک و مراکز نوآوری را نام برد.
فکر می‌کنید نقش پست در توسعه اقتصاد دیجیتال چقدر است؟
این سوال از زوایای مختلف قابل بررسی است. قطعا در دوران جدید، حمل و نقل، لجستیک و پست از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصادی کشورها است و در این بین نقش پست و لجستیک در توسعه اقتصاد دیجیتال بسیار پررنگ‌تر است و شاید به نوعی می‌توان ادعا کرد در صورت عدم توسعه پست، توسعه اقتصاد دیجیتال با بن بست مواجه می‌شود. پست امروزه در کشورهای توسعه یافته به یکی از ارکان مهم توسعه صادرات تبدیل شده است. قطعا توسعه اقتصادی کشور بدون حضور در عرصه رقابت بین‌المللی میسر نمی‌شود و با چالش‌های جدید روبرو خواهد شد. بخش مهمی از زنجیره ارزش در اقتصاد دیجیتال به عهده خدمات لجستیک و پست است که در صورت ارائه سرویس نامناسب، توسعه اقتصاد دیجیتال را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.
برای توسعه اکوسیستم کسب و کار به خصوص در بخش کسب و کارهای نوآورانه چه برنامه‌هایی را دنبال کرده‌اید؟
مهم‌ترین برنامه پست، توسعه سرویس از طریق طرح‌های نوآورانه بوده است. به همین دلیل در سال جاری با تلاش مدیران ارشد شرکت ملی مرکز نوآوری تجارت الکترونیک، پست هوشمند و لجستیک پیشرفته تاسیس شد تا از طریق آن بتوان با همکاری مستمر با بخش خصوصی نیازهای متنوع مشتریان را تامین کرد. 
اما آیا نوآوری در توسعه کسب و کار پست نقش موثری دارد؟
همان‌گونه که در ابتدا گفتم در دوره‌ای پست به دلیل ورود تکنولوژی با چالش‌های متعددی مواجه شد که بیشتر این چالش‌ها با استفاده از نوآوری در سرویس و ایجاد بازارهای جدید در بخش لجستیک و پست مرتفع شد و پست به سرعت جایگاه جدید خود را در کسب و کارهای نوین و عصر فناوری اطلاعات پیدا کرد. توصیه من به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بخش پست این است که مطالعات دقیقی از سرویس‌های نوین پستی در دنیا داشته باشند. امروز پست با در دست داشتن بیش از 54 میلیون رکورد ژئوکد شده کدپستی می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه کسب و کارهای آدرس‌محور داشته باشد. وب سرویس‌های متنوع در حوزه پست و کدپستی می‌تواند به کمک تمام کسب و کارهای فناورانه بیاید و ما نیز برای این کسب و کارها فرش قرمز پهن کرده‌ایم.
روش تعامل مراکز نوآوری با مردم و صاحبان ایده چگونه است؟
صاحبان ایده به دو صورت مستقل و یا زیرمجموعه شتاب‌دهنده‌های مستقر در مرکز نوآوری می‌توانند ایده‌های خود را در مرکز نوآوری پست ثبت کنند؛ روال ثبت ایده نیز بسیار ساده است. طرح‌ها در فرم‌های مخصوص مرکز نوآوری ثبت و به شورای سیاستگذاری مراکز نوآوری پست ارسال می‌شود. در صورتی‌که طرح در شورا تصویب شود، صاحبان ایده می‌توانند از خدمات مرکز نوآوری در طول دوره رشد و شتابدهی استفاده کنند، همچنین با همت رئیس دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان، تفاهم‌نامه‌ای با این دانشگاه‌ها برای تاسیس شعبه مرکز نوآوری در دانشگاه به امضا رسیده است. صاحبان ایده می‌توانند از وجود شتابدهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همپنین استفاده از فضای کار در مرکز نوپای اصفهان نیز بهره‌مند شوند. به نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه و شعبه مرکز نوآوری می‌تواند یکی از مراکز پیونددهنده پست با دانشگاه باشد و امیدواریم از تلاش جوانان خوش‌فکر مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد، تمام سطوح پست استان اصفهان با پیشرفت خیره کننده‌ای مواجه شود.
با این وجود توسعه پست موجب توسعه اقتصاد استان خواهد شد؟
حرکتی که در شرکت ملی پست آغاز شده و در استان اصفهان به سرعت در حال توسعه است و نیاز به همراهی تمام مدیران استان در بخش‌های سیاست‌گذاری و اجرایی دارد. من بر این باورم رفع مشکلات لجستیک استان نقطه عطفی در توسعه اقتصاد دیجیتال خواهد بود و طرح‌های موجود در پست استان از جمله مرکز نوآوری، کلینیک کسب و کار و مدرسه کسب و کار می‌توانند سهم مهمی از این توسعه را در توسعه اقتصادی و اشتغال استان داشته باشند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/346830/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟