پیام سپاهان

آخرين مطالب

طالبان هرگز به تعهدات خود در قبال ایران عمل نخواهد کرد مقالات

طالبان هرگز به تعهدات خود در قبال ایران عمل نخواهد کرد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
عبدالمحمد طاهری، کارشناس مسائل افغانستان و اولین مستشار و رایزن فرهنگی وزارت امور خارجه ایران در افغانستان معتقد است ایدئولوژی طالبان که براساس آن امارت اسلامی شکل گرفته، قابل تطهیر نیست و این همان چیزی است که امروز شاهدش هستیم. او همچنین می‏گوید که ایران به‌هیچ‌وجه با طالبان وارد درگیری نظامی نخواهد شد اما طالبان هم تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده و در آینده هم عمل نخواهد کرد.
‌ سه سال قبل، دیدار وزیر امور خارجه ایران با معاون سیاسی طالبان انتقادهای زیادی را متوجه دستگاه دیپلماسی کرد. ارتباطات ایران با طالبان پیش از به‌قدرت رسیدن، به‌چه منظوری صورت ‏گرفت؟
لازم است این مقدمه را عرض کنم که از زمان به‌قدرت رسیدن آقای کرزای، چه در دوره اول و چه دوره دوم، روابط ایران با افغانستان روابط بسیار حسنه‏ای بود و ما بیشتر به‌دنبال تعمیق مسائل فرهنگی بودیم و می‏خواستیم این ارتباط نزدیک حفظ شود. این شرایط تا پایان دوره آقای کرزای نیز وجود داشت. با روی کار آمدن اشرف غنی، روابط دوجانبه ما به هزاران دلیل دستخوش مشکلاتی شد تا اینکه طالبان به قدرت رسید. این موضوع را بارها با رسانه‏ها در میان گذاشته‏ام که زحمات ایران در دوران آقای کرزای و خدمات گسترده، که چه در زمینه ساخت‌وساز و چه در زمینه آموزش و فرهنگی و لجستیکی صورت گرفت، با روی کار آمدن اشرف غنی نادیده گرفته شد. پس از به قدرت رسیدن طالبان شرایط عوض شد و درحالی‌که ما هنوز انتظاراتی از افغانستان داریم که ضمن حفظ امنیت مرزها، روابط فرهنگی دو کشور حفظ شود، اما به شکل مستند می‏گویم روی گروه طالبان نمی‏توان حساب باز کرد که تعهداتی را بپذیرند. پیش از به‌قدرت رسیدن طالبان نیز هدف جمهوری اسلامی ایران از گفت‏وگو با این گروه این بود که نخست امنیت مرزهای ایران در قسمت‏هایی که تحت حکومت طالبان بود، حفظ شود و البته ایران بتواند با همه گروه‏های حاضر در صحنه افغانستان ارتباط داشته باشد. این دو خواسته ایران نیز محقق شده بود و هرچند فرازوفرود داشتیم اما چالش خاصی در این حوزه روی نداد. حتی می‏توانم به شما بگویم ما در هرات و قندهار زمانی که طالبان در این دو ولایت در قدرت بود و هنوز بحث سقوط جمهوری مطرح نبود، بسته فرهنگی پخش می‏کردیم.
‌ ایرانی که در سال 2001 با آمریکا علیه شکست دشمن مشترک که طالبان باشد همراهی کرده بود، در سال 2021 از خروج ایالات متحده از افغانستان و متعاقب آن به‌قدرت رسیدن مجدد طالبان خرسند بود. آیا آنگونه که وزیر امور خارجه پیشین آمریکا مدعی شده بود، به‌راستی تهران در مسیر به قدرت رسیدن طالبان به این گروه کمک کرده بود؟
در رابطه با رویکرد ایران در برهه به قدرت رسیدن طالبان و سقوط جمهوریت در افغانستان، تحلیل‏های داخلی و خارجی وجود دارد؛ تحلیل خارجی بیشتر نگاه مبتنی بر مسائل امنیتی دارد، اما وقتی به مرجع داخلی مراجعه می‏کنیم، نظراتی مبتنی بر منافع ملی را می‏بینیم؛ بنابراین نظر خارجی‏ها با تحلیل داخل متفاوت خواهد بود، اما باید بدانیم که اصل اساسی که در سیاست خارجی وجود دارد مخالفت با حضور ایالات‌متحده در منطقه و به‌ویژه نزدیک به مرزهای کشور است و چالش‏های همسایگی با آمریکا نیز مشخص است. با این حال در پاسخ به این سوال که آیا ایران در پیروزی طالبان نقش داشته، باید بگویم این گروه اساسا از پاکستان هدایت می‏شود و از ابتدای شکل‌گیری طالبان به‌صورت قدرت و نه اندیشه که قدمت 50 ساله دارد، اما به شکل قدرت، 25 سال است که اسلام‌آباد به‌دنبال به‌قدرت رساندن طالبان بوده و پنج سال به این موفقیت دست یافت. در برهه کنونی نیز این گروه را از نظر ایدئولوژی و لجستیک تامین کرد تا در نهایت مجدد بتواند این گروه را به‌قدرت بازگرداند؛ بنابراین پاکستان به صدها دلیل که یکی از آنها اختلافات مرزی بر سر خط دیورند بود، طالبان را تجهیز کرد و به آنها خدمات داد و نقش اصلی را در به‌قدرت رساندن طالبان ایفا کرد. هرچند این نقش و زمینه‌ای که آمریکا آن را هموار کرده بود، صورت گرفت؛ به این معنا که مذاکره با طالبان و نفی دولت مرکزی از سوی ایالات متحده بود که زمینه را برای به‌قدرت رسیدن مجدد طالبان فراهم کرد، اما بازگشت به قدرت به‌دست پاکستان صورت گرفت و هیچ‌کدام از این مسائل ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.
‌ در روزها و ماه‏های اول روی کار آمدن طالبان شاهد بودیم که جریانی درصدد تطهیر این گروه بودند و عنوان می‏شد این گروه تغییر کرده است، اما زمانی که جلوتر رفتیم، همزمان با اقدامات طالبان این نگاه نیز فروکش کرد؛ هدف از این تطهیر و علت پایان آن چه بود؟
یک بحثی وجود دارد مبنی بر اینکه مباحث اصولی را نمی‏توان به آرای عمومی گذاشت؛ ایدئولوژی طالبان که براساس آن امارت اسلامی شکل گرفته، قابل‌تطهیر نیست و این همان چیزی است که امروز شاهدش هستیم. آخرین خبری که در این حوزه طی روزهای اخیر شنیدم این بود که در برخی ولایات افغانستان، حضور زنان شاغل در ادارات باید با یک محرم صورت بگیرد. البته این نکته را هم بگویم که سیاست طالبان این است که تصمیمات خود را ابتدا در ولایات و مرکز اصلی قدرت خود پیده کرده و بعد به کل کشور تسری ‏دهد. نسبت به تحصیل دختران نیز مشخص است که چه اتفاقی افتاده است. ایدئولوژی حاکم بر طالبان هیچ اعتقادی به حقوق خانم‏ها ندارد. برخورد این گروه با مخالفان و حتی بازماندگان حکومت قبلی هم کاملا مشخص است. این گروه نه‌تنها تغییر نکرده‌اند که تفکرات خود را با قدرت بیشتری به جامعه تحمیل می‏کنند چراکه در پنج سال حکومت پیشین خود تهدیدات خارجی موجب می‏شد قدرت کمتری در اعمال سیاست داشته باشند. همین مسائل نیز باعث شد امروز دیگر سخنی از تطهیر طالبان نمی‏شنویم چراکه برای هر ادعایی باید ادله و شواهد ارائه شود.
‌ از اوایل شکل‌گیری امارت اسلامی در افغانستان تا امروز، سیاست ایران در قبال این گروه و هیئت‌حاکمه فرازونشیب زیادی داشته، تا‌جایی‌که امروز نیز این تردید وجود دارد که آیا تهران استراتژی مشخصی برای تعامل با این گروه دارد یا خیر؟ شما چقدر این گزاره را نزدیک به واقعیت می‏دانید؟
وقتی از دور به روابط ایران با طالبان نگاه می‏کنیم، چنین تحلیلی وجود دارد، اما دلیل این تحلیل و استنباط مهم‏تر است؛ اینکه یک گروهی بخواهد جانشین یک دولت مرکزی شود، اعمال سیاست در برابر این تحول بسیار پیچیده است. امروز امارت اسلامی را هیچ‌کدام از اعضای جامعه جهانی به‌رسمیت نشناخته است و حالا اینکه ما بخواهیم برای تعامل با این گروه سیاست‌گذاری کنیم و البته با توجه به مرز طولانی و اشتراکات فرهنگی نیز بخواهیم کل ارتباطات را از بین نبریم، کار بسیار سختی است؛ بنابراین ورود به این جریان توسط حکومتی که دارای اقتدار است، کار آسانی نیست و باید همه متغیرها مدنظر قرار بگیرد. جمهوری اسلامی ایران به ظن من به‌دنبال این است که تعهداتی که طالبان داده نسبت به مردم خودش اجرا شود که البته اجرایی نمی‏شود و در این دوره ما باید سیاستی داشته باشیم که ارتباط قطع نشود و همچنین از اهرم‏های فشاری که در دست داریم برای اجرای تعهدات این گروه استفاده کنیم. ما به‌دلیل مرزهای مشترک، مسائل امنیتی و اشتراکات دیگر نمی‏توانیم افغانستان را نادیده بگیریم چراکه رها کردن کابل ما را متضرر خواهد کرد.
‌ دو چالش مهم ایران در تعامل با طالبان طی دو سال گذشته موضوع حق‌آبه هیرمند و امنیت مرزها بوده است؛ به این شکل که در موضوع اول نتوانستیم به‌رغم مذاکرات و تعهدات شکل‌گرفته آبی از هیرمند دریافت کنیم و در موضوع دوم نیز درگیری‏های متعدد مرزی نگرانی‏های امنیتی را ایجاد کرده است؛ سوال مشخص اینکه تعامل با افغانستان جمهوری و امارت اسلامی در موضوع حق‌آبه متفاوت است و آیا درگیری‏های محدود مرزی دو کشور را به‌سمت درگیری گسترده‏تر پیش خواهد برد؟
با تاکید می‏گویم که ما درگیری نظامی با طالبان نخواهیم داشت و اینکه ما فقط بتوانیم از اهرم‏های فشارمان به‌درستی استفاده کنیم در این رابطه کفایت می‏کند، اما مجددا هم می‏گویم طالبان به‌هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکرده و نخواهد کرد و موضوعات مرزی نیز در همین چارچوب است؛ بنابراین در خصوص حق‌آبه هرچند برخورد اشرف غنی نیز درست نبود و موضوع نفت در برابر آب را مطرح کرد، اما حداقل یک دولت مرکزی آشنا به قوانین بین‏الملل در افغانستان سر کار بود که امکان مذاکره با آن وجود داشت. این گروه نه به قوانین و حقوق بین‏الملل آشناست و نه دنیای امروز را باور دارد. در چنین شرایطی جمهوری اسلامی باید نسبت به حق مسلم خودش فشار بیاورد و ابزار این فشار هم در دست سیاستگذاران و مجریان سیاست وجود دارد.
‌ با توجه به تلاش‏های چهره‏های شاخص مخالف طالبان از جمله احمد مسعود، ژنرال دوستم، محمد حنیف اتمر و غیره به‌منظور انسجام و آغاز مبارزه علیه امارت اسلامی، آیا ایران استراتژی و سیاست مشخصی برای تعامل با این افراد و گروه‏ها دارد؟
پیش‏تر هم گفته‏ام که جمهوری اسلامی ایران این افراد را به‌عنوان اهرم فشار زیر نظر دارد و فعالیت‏شان را رصد می‏کند. از دیدگاه تاریخی اگر نگاه کنیم رابطه احمد‌شاه مسعود با ایران عمیق بود؛ مأمن او ایران بود و پسرش احمد مسعود در مشهد به مدرسه رفته است. جمهوری اسلامی از آن ارزش‏هایی که احمد‌شاه مسعود در دل تاجیک‏ها دارد، مطلع است و قدر آن را می‏داند و اگر وضعیت طالبان از امروز خراب‏تر شود باید در خصوص تعامل با مخالفان این گروه تصمیم بگیرد؛ که قطعا تصمیم ساده‏ای نیست. البته باید بدانیم بسیاری از افرادی که امروز در مقابل طالبان قرار دارند قبلا آزمون خودشان را پس داده‏اند و کارنامه مشخصی دارند. تنها شخصی که هیچ‌گاه در قدرت نبوده و امروز علیه طالبان فعالیت می‏کند، احمد مسعود است که البته در آن دوران سنی نداشت و امروز با تکیه بر محبوبیت پدرش می‏تواند اقدامات علیه طالبان را سازماندهی کند.
‌ به‌عنوان سوال پایانی، استراتژی بلندمدت ایران در قبال طالبان چیست، یا چه باید باشد؟
ما انتظاراتی از طالبان داریم که اگر این انتظارات را عملیاتی نکنند، دلیلی ندارد بخواهیم در آن کشور سرمایه‏گذاری کنیم و تمام تمرکز ما باید بر امنیت مرزهایمان باشد. اگر طالبان فقط بخواهد از ایران خدمات بگیرد و در مقابل به‌هیچ‌کدام از درخواست‏ها و ارزش‏های ایران پاسخ مثبت ندهد، دلیلی بر حمایت نیست، چراکه سیاست ما باید تعمیق منویات ایران در داخل افغانستان با محوریت تامین مرزهای کشور باشد و باید اطمینان حاصل کنیم که افغانستان نباید مأمن گروه‏های تروریستی شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/400063/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد