پیام سپاهان

آخرين مطالب

پوتین در کمین ناتو مقالات

پوتین در کمین ناتو
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اکو ایران / متن پیش رو در «اکو ایران» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
در اروپا هشدارها درباره پتانسیل فزاینده حمله روسیه به یکی از اعضای اتحادیه اروپا، به خصوص اگر اوکراین در جنگ شکست بخورد، بالا رفته است.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در ژانویه به روزنامه تاگس اشپیگل گفت: «ما باید این گزاره را در نظر بگیریم که ولادیمیر پوتین حتی ممکن است روزی به یک کشور عضو ناتو حمله کند». دو ماه قبل، او هشدار داده بود که آلمان باید برای جنگیدن آماده شود.
مایکل بیدن، فرمانده کل سوئد نیز به همین ترتیب از سوئدی‌ها خواست که «برای جنگ آماده شوند»، در حالی که رئیس ارتش بریتانیا به بریتانیایی‌ها گفت که آنها بخشی از «نسل پیش از جنگ» هستند که ممکن است مجبور شوند در زمانی نه چندان دور با روسیه بجنگند. این ترس توسط دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری افزایش یافته است.
به نوشته اقتصادنیوز، با این همه در باب زمان حمله احتمالی روسیه گمانه زنی ها بسیار است.به باو پیستوریوس چنین ماجراجویی «پنج تا هشت سال» طول می‌کشد، در حالی‌که رئیس مستعفی اطلاعات نظامی استونی تخمین می‌زند که روسیه می‌تواند ظرف چهار سال دوباره برای جنگ آماده شود. وزیر دفاع دانمارک می گوید: «نمی‌توان این گزینه رد کرد که روسیه ظرف یک دوره سه تا پنج ساله، ماده 5 و همبستگی ناتو را آزمایش کند». آژانس امنیت ملی لهستان نیز تاکید دارد که روسیه می‌تواند تا سه سال آینده به ناتو حمله کند.
سناریوهای روسیه برای اروپا
به نوشته فارین پالسی، اولویت اصلی ناتو در جنگ متعارف احتمالی با روسیه، دفاع از کشورهای حوزه بالتیک است که مستقیماً با روسیه هم مرز هستند. بازیگرانی چون استونی، لتونی و لیتوانی. طراحان جنگ این بلوک سناریوهای مختلفی را پیش‌بینی می‌کنند. نیروهای روسیه می‌توانند در یک حمله تمام عیار بر بالتیک غلبه کنند، یا می‌توانند بخش‌های کوچک‌تری از این خاک را اشغال کنند تا تمایل ناتو برای دفاع از یک کشور کوچک مرزی در برابر روسیه مجهز به سلاح هسته‌ای را آزمایش کرده و تضعیف کنند. به‌ویژه اگر تعهد ایالات متحده جهت دفاع از اروپا است مبهم باشد.
برای دشوارتر کردن برنامه‌ریزی، کمپین روسیه می‌تواند به هر ترکیبی از حملات متعارف، تهدیدات هسته‌ای برای جلوگیری از کمک ناتو به کشور مورد حمله، و اقدامات غیرمتعارف مانند حملات سایبری، اطلاعات نادرست و خرابکاری در اعضای مختلف ناتو به منظور تضعیف این ساختار نظامی متوسل شود.
در چارچوب اشغال بالتیک، برنامه‌ریزان نظامی ناتو همچنین در نظر گرفته‌اند که روسیه چگونه می‌تواند به شکاف سووالکی حمله کند یا آن را اشغال کند، یک کریدور جغرافیایی در امتداد مرز لیتوانی-لهستان که حدود 100 کیلومتر بین بلاروس و منطقه کالینینگراد روسیه در دریای بالتیک امتداد دارد. در صورت وقوع جنگ، نیروهای روسیه می‌توانند این بخش از زمین را اشغال کنند و استونی، لتونی و لیتوانی را از بقیه ناتو جدا. چنین اقدام نظامی متعارفی می‌تواند با «اقدامات فعال» حمایت شود که باعث ایجاد مشکل در میان روس‌های قومی در بالتیک می‌شود و موقعیت ناتو را در منطقه تضعیف می‌کند.
خواب کرملین برای بالتیک
پیش‌فرض در این سناریوها این است که مسکو قصد دارد انسجام ناتو را آزمایش کند. ایده این است که روسیه به سرعت قلمرو ناتو را در یک یا چند کشور بالتیک تصرف کرده، اتحاد را با یک واقعیت معرفی و سپس بلوک را مجبور به عقب‌نشینی در برابر تهدیدات هست‌ای کند. اگر ناتو عقب‌نشینی کند، اعتبارش برای همیشه از بین خواهد رفت. این سناریو می‌تواند شامل استفاده زودهنگام روسیه در میدان جنگ از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی کم‌بازده به منظور وادار کردن ناتو به پایان دادن به خصومت‌ها باشد. هر یک از این سناریوها نیازمند توانایی‌های نظامی (و غیرنظامی) و توانایی نیروی متفاوت در طرف روسیه و ناتو است. چالش ناتو این است که تک تک کشورهای عضو تهدید روسیه را بسته به عواملی مانند نزدیکی جغرافیایی و قابلیت‌های نظامی خود متفاوت ارزیابی می کنند.
الزامات دفاع در برابر جنگ هیبریدی بسیار متفاوت از الزامات برای مقابله با رانش‌های مسلحانه در مقیاس بزرگ به خاک ناتو است. هر دو یکی از نگرانی‌های اصلی کشورهای بالتیک و لهستان هستند، اگرچه کشورهایی که با روسیه هم مرز نیستند، بیشتر از حمله نگران روسیه هستند. سناریوها و تصورات تهدید در سراسر ناتو بسیار متفاوت است، برای این بلوک دشوار است که یک جدول زمانی مشترک واقع بینانه برای زمانی که نیروهای روسیه ممکن است آماده باشند تا تهدیدی فراتر از اوکراین ایجاد کنند، ارائه دهد. مهم‌تر از همه برای برنامه‌ریزی دفاعی غرب، مشخص نیست که عملیات‌های رزمی بزرگ روسیه در اوکراین چه زمانی متوقف می‌شود و روسیه تا آن زمان چه تلفاتی در نیروی انسانی و تجهیزات متحمل خواهد شد.
بر اساس اعلامیه‌های عمومی مسکو، این کشور احتمالاً به دنبال یک ارتش بزرگ‌تر در مقایسه با قبل از سال 2022 است. در عین حال، هنوز یک برنامه 10 ساله جدید برای تولید و تدارکات تسلیحات جهت حمایت از این نیروی بزرگ‌تر را رسانه‌ای نکرده است.
به گفته برخی تحلیلگران، بعید است که تامین مالی در کوتاه‌مدت یک محدودیت باشد، اما روسیه به دلیل کمبود کارگران ماهر و به طور کلی کاهش نیروی کار، تولید منابع انسانی مورد نیاز را بسیار چالش برانگیز خواهد یافت.
گسترش قابل توجه صنعت دفاعی نیز ممکن است به دلیل کمبود مزمن سرمایه‌گذاری و همچنین مشکلات در دستیابی به اجزای مختلف در حجم کافی دشوار باشد. اما این چالش‌ها گویای نیات واقعی روسیه در آینده و روش‌های جنگی که ممکن است به دنبالشان باشد، نیست.
با وجود این ابهامات، دست کم گرفتن قدرت نظامی روسیه اشتباه بزرگی است. ناتو نباید برای توجیه خود به عملکرد ضعیف ارتش روسیه در اوکراین متوسل شود. به‌ویژه آن که ارتش روسیه قدرت ماندگاری خود را در شرایط نامطلوب میدان نبرد در اوکراین به اثبات رسانده است، تمایل خود را برای تحمل خسارات بزرگ نشان داده و توانایی خود را حفظ کرده است که نیروهای اوکراینی را تحت فشار قرار دهد و به حمله ادامه دهد. در نتیجه، حتی اگر برنامه‌ریزان ناتو تشخیص دهند که حمله برق‌آسای روسیه علیه بالتیک تنها یک سناریوی کم‌احتمال است، دست کم گرفتن روسیه در سال‌های آینده اشتباه خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/836842/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امید آفرینی، سلامت روح و جسم با توسعه خدمات روانشناسی و مشاوره

برگزاری اولین یادواره «ایثار و شهادت» شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند

جلسه ستاد شاهد استان گلستان با هدف بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان جامعه ایثارگری برگزار شد

پرداخت وام صندوق شاهد به 9 هزار ایثارگر مازندرانی دردولت سیزدهم

لزوم تقویت برنامه های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با خانواده شهید راه قدس «بهروز واحدی»

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر بزرگوار «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)»

همت بنیاد شهید آذربایجان شرقی برای خانه دار شدن ایثارگران

جلسه کمیسیون احراز پرونده‌های ماده 87 در استان اردبیل برگزار شد

پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی فعال است

پیش نشست هماهنگی اولین کنگره «شهدای غریب در اسارت» برگزار شد

دوره نسخه نجات‌بخش برای مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

بیش از دوهزار و هشتصد فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ایثارگران شهرستان‌های استان تهران اعطا شد

دومین نشست کمیسیون تخصصی طرح و برنامه شاهد برگزار شد

برنامه‌های سالروز عملیات بازی دراز در بنیاد شهید کرمانشاه تدوین شد

تغییرات اساسی برای شغل‌های مربوط به وزارت نفت و برخی دیگر از دستگاه‌ها/ تمدید مهلت ثبت‌نام و ویرایش دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر

نجات کودک دو ساله غرق شده در رودخانه‌ مهاباد

نجات کودک 2 ساله غرق‌شده در رودخانه

110 میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد اختصاص یافت

نمایشگاهی از معرفی هفته مشاغل در آران وبیدگل

اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز

زمین‌های خیابان حکمت اصفهان چه زمانی تحویل داده می‌شود؟ + فیلم

اجرای 31 پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت 55 درصدی پروژه مشارکتی میخک

از «سید محمد مولوی» چه می‌دانیم/از آموزش و پرورش تا بهارستان

پیشتازی خاندان‌های نصف‌جهان؛ از تحریم تنباکو تا رهایی از وابستگی غرب در دوران مشروطه

از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده

جهاد دندانپزشکان در خدمت به کویرنشینان آران وبیدگل

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

تولید بیش از 260 هزار تن آسفالت در مجتمع تولیدی صفه اصفهان

فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند

خسارت 52 میلیارد تومانی سیل به اردستان

زیرسازی 86 کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان انجام شد

همایش تجلیل از خیران سلامت فریدونشهری

نصب 35 هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه 7 اصفهان

اکران مردمی آپاراتچی در اصفهان با حضور عوامل فیلم

نگارخانۀ صفوی میزبان پوسترهای روسی

کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟

ذخیره 30 میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان

ثبت بیش از 1000 فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا

3 فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد

ثبت بیش از 1000 فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا

بهره‌برداری از بخش نخست رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تا پایان سال

فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد

بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان

مسؤولان اصفهان عزمی جدی برای ساماندهی منطقه جوی‌آباد ندارند

سهم 60 هزار میلیاردی اصفهان در مولدسازی

در اوج تجربه بودم/کاش زودتر می‌گفتند!

تجلیل از فرهیختگان شهر در منطقه 15 اصفهان

تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد