پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ عروسی خوبان مقالات

سرمقاله شرق/ عروسی خوبان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - شرق / « عروسی خوبان » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم سیدمصطفی هاشمی‌طبا است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
حتما یادمان هست که چند دهه قبل فیلمی اجتماعی-انتقادی با نام «عروسی خوبان» اکران شد که با استقبال عمومی هم روبه‌رو شد. البته در فرهنگ ما اطلاق کلمه عروسی تنها به مراسم ازدواج ختم نمی‌شود و البته مانند بسیاری دیگر از کلمات کاربردهای دیگری هم دارد. از طرفی شاعر می‌گوید که هزار وعده خوبان یکی وفا نکند که با تسامح می‌توانیم بگوییم که خوبان وعده‌های‌شان عملی نمی‌شود. البته مقصود شاعر را فرهیختگان ادب بیشتر می‌دانند؛ ولی برخورد عامیانه با این مصراع از بیت چنین خود را نشان می‌دهد. البته این تعبیر از مصراع معروف با فرهنگ قرآنی تضاد دارد که می‌گوید «لم تقولون ما لا تفعلون، کبر مقتا عندالله ان تقولو ما لا تفعلون» یعنی چرا کاری را که نمی‌توانید انجام دهید می‌گویید، بزرگ‌ترین گناه نزد خداوند گفتاری است که از انجام آن عاجز باشید.
حالا ما طوعاً و کرهاً ترجیح می‌دهیم آدم‌های جامعه‌مان را خوب انگاریم. مگر نه اینکه باید با حسن ظن با آدم‌ها روبه‌رو شد و مگر اصل بر برائت نیست؛ پس به این نتیجه می‌رسیم که اگر این آدم‌های خوب حرفی زده باشند، بیراهه نرفته‌اند؛ زیرا خوب‌ها وعده‌شان را عمل نمی‌کنند. به‌علاوه مگر می‌شود مردم آدم‌هایی را انتخاب کنند که خوب نباشند و مراکز نظارتی آدم‌هایی را تأیید کنند که خوب نباشند؛ بنابراین اصل بر آن است که آدم‌هایی که انتخاب یا انتصاب می‌شوند، آدم‌های خوب هستند و جمع‌شان خوبان و اگر وعده‌های‌شان عملی نمی‌شود، طبیعت کار است و تأیید خوبی ایشان مستفاد از مصراع معروف ذکرشده؛ بنابراین با تأیید اصل خوبی آدم‌ها فقط می‌خواهیم ببینیم وعده‌ها چه سرانجامی یافته است.
1- ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال
2- ایجاد سالانه یک میلیون شغل
3- اصلاح نظام بانکی کشور
4- تک‌رقمی‌شدن تورم
5- توجه به معیشت و حقوق پزشکان و پرستاران
6- اجرای خصوصی‌سازی واقعی
7- استفاده از 70 درصد ظرفیت خالی اقتصاد کشور
8- مداخله‌نکردن دولت در بازارها
9- حل مشکل حاشیه‌نشینان
10- نظارت دقیق در زنجیره تأمین، تولید و توزیع کالا
11- جذابیت‌زدایی از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های غیرمولد
12- جلوگیری از هدایت سرمایه‌ها به سمت بازار ارز، طلا و زمین
13- اصلاح چندنرخی‌بودن ارز
14- تولید نهاده‌های دامی مورد نیاز در داخل کشور
15- قطع وابستگی سفره مردم به خارج
16- وعده‌های وزیر ارتباطات و فناوری (6 مورد)
17- وعده‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی (5 مورد)
18- وعده‌های وزیر امور خارجه (2 مورد)
19- وعده‌های دیگر وزرا چند ده مورد
البته فهرست وعده‌ها بسیار است و در نگاه اول هم می‌توان آنهایی را که کلی گفته شده، غربال کرد؛ ولی برخی وعده‌ها آن‌قدر با استحکام لفظ و عدد دقیق گفته می‌شود که جای تردید باقی نمی‌گذارد. فقط از این تعجب می‌کنم که ظرفیت دهان ما تا چه اندازه بزرگ است که این‌همه امر مهم و با حجم وسیع در آن جای می‌گیرد. اینکه می‌گویند آیا می‌توان ظرفی پیدا کرد که هرچه در آن بریزیم، پر نشود، ظاهرا مصداق آن دهان ماست؛ مثلا دبیر مناطق آزاد چندی پیش گفتند که اماراتی‌ها صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کیش می‌کنند و چینی‌ها رقم بسیار بیشتر (البته عدد را هم گفتند) حال در 1403/02/09 مراسمی از بسته‌های امکان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد بهره‌برداری کردند. این کار مثل آن است که انسان نیازهای زندگی را ردیف کند و بگوید چه کسی حاضر است این کارها را برای من انجام دهد. این کار ایشان یعنی تکذیب همه سرمایه‌گذاری‌هایی که قبلا گفته بودند، به‌علاوه سرمایه‌گذار خود باید بداند چه کاری می‌خواهد بکند و نه آنکه بسته طرح به او بدهیم و بگوییم تشریف بیاورید و با مراسم رسمی و پرده‌برداری
این بسته‌های نه‌چندان مورد علاقه سرمایه‌گذاران را رونمایی کنیم. مگر نمی‌شود بدون پرده‌برداری آنها را منتشر کرد. ظاهرا اصل بر پرده‌برداری است و نه عمل.
یا جناب وزیر صمت در شهریورماه در حضور مقام محترم ریاست‌جمهوری گفتند صد هزار اتومبیل برقی در راستای کاهش آلودگی هوا تا پایان سال 1402 تولید و به مردم عرضه می‌شود. صرف‌نظر از اینکه با 15 میلیون اتومبیل موجود درون بدسوز و سالی یک میلیون تولید اتومبیل درون بدسوز داخلی این وعده کمکی به تلطیف هوا نمی‌کند؛ ولی به هر حال بازشدن پای اتومبیل برقی به کشور خوب است؛ ولی آن صد هزار اتومبیل برقی کجاست؟ البته ما و مردم به شنیدن این وعده‌های بی‌انتها عادت کرده‌ایم و مردم هم باور ندارند که بتوان این‌همه کار انجام داد؛ ولی از نظر روان‌شناختی مردم دوست دارند وعده‌های شیرین بشنوند و به‌همین‌دلیل رأی آنها به هرکسی که بیشتر وعده کلان و شیرین بدهد، تعلق می‌گیرد. جالب است که نه رئیس‌جمهور، نه معاون اول و نه هیچ‌کدام از وزرا توجهی به آینده کشور از لحاظ زیست‌محیطی و زوال کشور از لحاظ زیربناهای تولیدی نکرده‌اند و این می‌رساند که اگر چند درصد به وعده‌های خود اعتقاد داشتند، در این مورد کلا خود را عاجز می‌بینند و عدد صفر را در مقابل این کار گذاشته‌اند. از طرفی پیچیدگی مسائل کشور به حدی رسیده است که ادعا برای حل آن جرئت بسیار می‌خواهد و ناگفته پیداست که این جرئت نمی‌تواند بر حسب تعقل باشد. متأسفانه تعریف مسائل و مشکلات کشور هم از سوی خوبان مشاغل و حکمرانی و هم از سوی منتقدان به‌درستی انجام نمی‌شود و حسب فریادهای روز اظهار نظر می‌کنند.
چه خوب است که مسئولان کلاه‌شان را قاضی کنند که واقعا قادر به چه کاری هستند و مردم هم کلاه‌شان را قاضی کنند که بدانند چه چیز دارند و چه چیز می‌توانند داشته باشند. مسئولان جهاد تبیین را در شیرین نشان‌دادن حوادث یافته‌اند و نه بیان واقعیت‌های روز کشور که مردم به آنها آگاه شوند. بحمدالله اینک کشور در دست خوبان افتاده است و ناخوبان پاک‌سازی شده‌اند و به کناری رفته‌اند. خوبان هم فکر می‌کنند روز عروسی‌شان است و برای یکدیگر نوشابه باز می‌کنند؛ هرچند خودشان در ضمیرشان اعتراف دارند کاری نمی‌توانند انجام دهند، چه رسد به کارهای پیچیده زمین‌مانده که کارستان است و البته هرازچندگاه همین خوبان به این نتیجه می‌رسند که فقط خودشان خوب هستند و دیگر همفکران را طرد می‌کنند. به نظر می‌رسد گروهی به این باور رسیده‌اند که اینک «عروسی خوبان» است؛ همان خوبانی که وعده‌های‌شان صرفا وعده است و اگر وعده نبود که به آن نمی‌گفتند «وعده». اگر خیلی فکر می‌کنند که روز عروسی‌شان است، به گفته سعدی روی آورند که فرمود: «محال است که هنرمندان بمیرند و بی‌هنران جای ایشان بگیرند»؛ ولی آنان «یعلمون ظاهر الحیوه الدنیا» هستند؛ درحالی‌که گفته سعدی در تاریخ اثبات شده است؛ پس خوبان بدانند از زمره «و هم عن الاخره هم غافلون» نباشند. مغرور به امروز، «روز عروسی» نباشند. ما هیچ‌کدام ابرمرد و قهرمان بی‌انتها نیستیم. اگر همان امت وسط باشیم و منصف، کارمان بیشتر پیش می‌رود. خوبان اندکی تواضع کنند و تجربه سه سال گذشته را مرور کنند و صادقانه بر خود ملاحظه کنند که کدام کار را می‌توانند انجام دهند و بگویند. بیش‌ازاین از آنها توقع نداریم.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/846279/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 28 اردیبهشت 1403 + جدول

تصادف در محور مهاباد به سردشت 9 مصدوم برجای گذاشت

افتتاح فاز توسعه یک گروه صنعتی در شهرک صنعتی بهارستان

حفظ و احیای بافت تاریخی، گامی در مسیر توسعه پایدار شهرها

تکمیل احداث مخزن 250 مترمکعبی روستای کلهرود شاهین شهر

نمایشگاه چوب ترکیبی از زیبایی و صنعت

افزایش 30 درصدی ریل در تنها مجتمع تولیدکننده ریل در غرب آسیا

خط انتقال آب چاه شهرک امیرکبیر شهرضا به بهره برداری رسید

استفاده از دستگاه ریشه بر توربینی در شبکه فاضلاب استان اصفهان

انتخاب «سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان» به عنوان سازمان بار شاخص کشور در سال 1402

افتتاح خط تولید کمپرسورهای فرآیندی گاز در شهرک صنعتی بهارستان

اندروید 14 برای تلویزیون با قابلیت تصویر در تصویر معرفی شد

لحظات عملیات رهایی گروگان 72 ساله در اصفهان

سامانه «جان» رونمایی می‌شود / وظیفه وزارت علوم بازاریابی برای فن‌آفرینان است

شبیه‌ساز بازی RetroArch برای iOS منتشر شد

10 پرسش ساده درباره پرونده‌ای پیچیده

نمایشنامه‌ای که اردوغان تغییر داد

نامه سرگشاده نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به رئیس جمهور درباره کارگران و بازنشستگان کشور

اجرای همزمان چهار بخش از زیرمجموعه‌ی طرح جی نف

سپاهان با غلبه بر ملوان، به قهرمانی جام حذفی امیدوار ماند

نماینده حماس در ایران: اگر صبر و ایمان و مقاومت باشد، امداد‌های غیبی هم خواهد آمد / هفتم اکتبر یک مرحله از طوفان الاقصی است؛ بیست و هفتم اکتبر و وعده صادق نیز دو مرحله بعدی آن است / مردم اسرائیل حامی جنایت [علیه فلسطینیان]هستند؛ آنها علی‌رغم نفرت از نتانی

ویدئو | نجات پیرزن 73 ساله از دست یک گروگانگیر در اصفهان

اجرای همزمان چهار بخش از زیرمجموعه‌ی طرح جی نف در گیلان

تارتار: دروازه‌بان ما می‌توانست روی گل سپاهان بهتر عمل کند

«رشدآوند» بستری برای اتصال مردم و نهادها بود

مرکز رشد علوم انسانی دانشگاه اصفهان افتتاح شد

پیروزی سپاهان مقابل ملوان

مورایس: لیاقت پیروزی مقابل ملوان را داشتیم

برگزاری بزرگداشت استاد همایی در منطقه 10 اصفهان

داستانک/ عظمت در چگونگی دیدن است

تبلیغ جدید سامسونگ باعث خشم اپل بازها می‌شود

دعانویس نه! پیدا کردن نیمه گمشده خود را به هوش مصنوعی بسپارید

هراس فرماندهان اسرائیلی از «جنگ ابدی» در غزه

پیام ویدئویی حزب الله لبنان: دژهای خیبر فروخواهند ریخت

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز / جدیدترین آمار پرداخت وام

سنگ‌تمام هواداران سپاهان در بازی مقابل ملوان +فیلم

فیلم| آب‌گرفتگی مسجد امام خمینی اسفراین پس از سیل

صعود سخت زردپوشان به نیمه‌نهایی؛ انتقام سپاهان کامل شد

فرمانده کل سپاه: عملیات وعده صادق باعث افتخار ایران در جهان شد

چون زلف توام جانا در عین پریشانی

اظهارات سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره طرح صیانت

اولین تریلر گیم‌ پلی بازی The Casting of Frank Stone منتشر شد

سپاهان 1 ملوان 0؛ پیش به سوی لیگ الیت آسیا

بارش رگباری در چند شهر استان اصفهان

اتحاد و انسجام اقوام و مذاهب، عامل اقتدار و پیشرفت نظام اسلامی است

مراسم چهلمین روز شهادت سردار زاهدی در اصفهان

اقتصاد آینده مبتنی بر حرکت‌هایی همراه با دانش ودانایی است

صعود تیم مهاباد به مرحله سوم مسابقات بسکتبال کشور

فرمانده کل سپاه پاسداران: عملیات«وعده صادق»، تحسین جهانیان را برانگیخت

عملیات وعده صادق باعث افتخار ایران در جهان شد