پیام سپاهان

آخرين مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه مقالات

جنگ کریدورها در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی یوسف-اقتصاددان و تحلیلگر امور مالی عمومی| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مسیری به طول 1200کیلومتر را که خلیج‌فارس را از طریق جاده، راه‌آهن و بنادر به ترکیه وصل می‌کند، به عنوان «جاده ابریشم جدید» توصیف می‌کند. «پروژه جاده توسعه» عراق در نهایت تلاش می‌کند کانال سوئز را در زمینه حمل‌ونقل از آسیا به اروپا به چالش بکشد. با اختلالات اخیر در عبور کالا از دریای سرخ، سیاستمداران هر دو کشور امیدوارند که کریدور اقتصادی عراق-ترکیه به جایگزین مناسبی برای آن تبدیل شود. به این منظور، بغداد و آنکارا باید ابتدا بر اختلافات سیاسی، مناقشات مربوط به حقوق آب و مسائل امنیتی که می‌تواند تهدیدی بر پروژه پیشنهادی «جاده توسعه» باشد غلبه کنند؛ پروژه‌ای که می‌‌‌تواند ده‌‌‌ها میلیارد دلار در سال ارزش داشته باشد. «پروژه جاده توسعه» پس از تکمیل، زمان سفر بین آسیا و اروپا را کوتاه می‌کند.
در اواخر ماه مارس، نخست‌وزیر محمد السودانی با رئیس‌جمهور اردوغان در آنکارا دیدار کرد. این دیدار چند ساعت به طول انجامید و در نهایت اردوغان اعلام کرد که کار «پروژه جاده توسعه» آغاز خواهد شد. با وجود اینکه ترکیه نقش اصلی را در اجرای این پروژه دارد، اما دولت عراق به دنبال مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای در این پروژه بوده است؛ در درجه اول برای جذب سرمایه‌گذاری و بودجه، سپس برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی و تقویت روابط به عنوان حائلی در برابر درگیری‌های احتمالی.
این پروژه دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی برای عراق در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تامین مواد وارداتی از خارج است. البته ذکری از بازده مالی مستقیم از طریق کارمزد و مالیات به میان نمی‌آوریم. به گفته احمد الراوی، اقتصاددان، «جاده توسعه در صورت جدیت در اجرا، نمایانگر چشم‌‌‌اندازی بلندپروازانه است و در توسعه زیرساخت‌‌‌های کشور در حوزه حمل‌‌‌ونقل و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی عالی با ایجاد بیش از 250‌هزار شغل (با تکمیل پروژه) نقش عملی خواهد داشت.» بخشی از «پروژه جاده توسعه» ایجاد یک «کانال خشک» در جنوب عراق است که بندر بزرگ «فاو» را از طریق تونل‌های غوطه‌ور به بندر «ام‌قصر» متصل می‌کند. این مسیر در مقایسه با حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز، دوهفته در زمان صرفه‌جویی می‌کند.
اجرای پروژه‌ای با چنین مقیاس، به‌ویژه در عراق، با چالش‌هایی مواجه است. از آنجا که «جاده توسعه» به تکمیل بندر بزرگ فاو وابسته است، اولین مانع کمبود بودجه بوده است. تاکنون تنها پنج اسکله از 99اسکله‌ای که پیش‌بینی شده، ساخته شده است. اگر بودجه در این سطح ضعیف ادامه یابد، تکمیل بندر بزرگ فاو بیش از 20سال طول خواهد کشید. در مورد چالش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای، بندر «مبارک» در کویت که در حال ساخت است، قصد دارد ترافیک کشتیرانی را به سمت کویت هدایت کند. کویت با پیش‌بینی اینکه بندر مبارک قبل از بندر بزرگ فاو به بهره‌برداری می‌رسد، تلاش کرده است دولت عراق را متقاعد کند که بندر مبارک را از طریق راه‌آهن به «جاده توسعه» متصل کند. این کار می‌تواند بندر بزرگ فاو را به‌شدت تضعیف کند؛ زیرا کویت کنترل بیشتری بر خطوط کشتیرانی خواهد داشت و مزیت‌های اقتصادی عراق در «جاده توسعه» را کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/846497/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش رگباری باران و وزش شدید باد در 10 استان

بهره برداری از 1610 طرح گردشگری در دولت سیزدهم

افتتاح نمایشگاه بافته‌های صفوی

3 مهمان سفید اصفهان

احیای ریسباف نقطه عطفی برای میراث اصفهان است

بهره‌برداری از هفت کیلومتر و نیم ازکمربندی‌های در حال احداث مهاباد تا هفته دولت

ادامه حرکت موزه ریسباف در سایه وحدت و همدلی امکان‌پذیر است

آزادی 80 زندانی جرایم غیر عمد در استان در دهه کرامت

صادرات 20 میلیون دلار فرآورده‌های دامی از اصفهان

توزیع 8 سری جهیزیه به مددجویان کمیته امداد نایین

سخنان جالب سوگل مشایخی در مورد انسان کامل

نشانه‌هایی از شیائومی 15 پرو در کد منبع HyperOS دیده شد

اپل برای عرضه ویژن پرو در بریتانیا، کانادا و کشورهای دیگر آماده می‌شود

کالبدشکافی آیپد پرو M4 منتشر شد؛ نگاه نزدیک به طراحی نبوغ‌آمیز اپل

مشخصات ویوو پد 3 لو رفت؛ تبلت چینی با باتری غول‌پیکر

اعتماد گزارش داد: حجاب سیاسی یا حجاب شرعی؟

هر دم از این باغ بری می‌رسد

لزوم تصفیه کامل در فوتبال ایران

22.5 درصد پرونده‌های طلاق در سامانه «تصمیم» به سازش منجر شد

سرنوشت ساختمان‌های ناایمن اصفهان چه می‌شود؟

سرریز شدن سد کرداس اردستان

تسریع ساخت قطعه دوم محور شهرکرد_ بن_ داران

سهم 10 درصدی اصفهان در صنعت دام و طیور/صادرات 20 میلیون دلار فراورده‌های دامی از استان

حفظ و احیای ریسباف، یک موضوع حیثیتی برای اصفهان است

پای هویت اصفهان ایستاده‌ایم

احیای ریسباف در تاریخ ماندگار خواهد ماند

صیانت از هویت شهر اصفهان در گرو وحدت مردم، مسئولان و هنرمندان است

برای صیانت از اماکن و ابنیه تاریخی اصفهان، همه باید مطالبه‌گر باشند

افزایش دوبرابری پوشش خدماتی بیمه سلامت به زوج های نابارور استان

برای حفظ اماکن و ابنیه تاریخی اصفهان، همه باید مطالبه‌گر باشند

احیای ریسباف، یک موضوع حیثیتی برای اصفهان است

راه‌اندازی غرفه صنایع دستی در موزه میرزا رسول مهاباد

زنگ خطر شیوع فشار خون در اصفهان به صدا درآمد

معرفی نفرات برتر مسابقات انتخابی تیم ملی وزنه‌برداری قدرتی

497 میلیارد تومان میزان فروش 10 روز نمایشگاه کتاب

باگ خطرناک اپل عکس‌های شما را به آیفون و آیپدی که فروخته‌اید، برمی‌گرداند!

سیل کوه‌خواری

قربانیان خانه‌سازی در «مسیل»

بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

نشستی درباره چالش های فرزندآوری وآثار منفی تک فرزندی

بحران جمعیت مسئله‌ای چند بعدی است

لشکر 14 امام حسین(ع) اصفهان هرجا نیاز باشد از آرمان‌های انقلاب دفاع می‌کند

درخشش تکواندوکاران استان اصفهان در آسیا

ریسباف اصفهان بازگشایی شد

استشمام عطر رضوی در خوانسار و خمینی شهر

ریسباف اصفهان پس از گذشت دو دهه بازگشایی شد

آئین بازگشایی کارخانه ریسباف و آغاز مرمت این بنای ارزشمند آغاز شد

تعویض 4000 پایه فرسوده روشنایی در کاشان