پیام سپاهان
رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و هوایی اصفهان مطرح کرد:
دریافت مالیات بر ارزش افزوده و افزایش رکود پروازهای هوایی
شنبه 18 دي 1400 - 11:31:54
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و هوایی استان اصفهان با انتقاد نسبت دریافت مالیات بر ارزش افزوده از بلیت‌های هوایی، گفت: بیشتر ایرلاین‌ها به دلیل تحریم‌ها یک هواپیمای خود را به‌عنوان لوازم‌یدکی دیگر هواپیماهای خود استفاده می‌کنند، از سوی دیگر خدمات تورهای هوایی روز به روز ضعیف‌تر می‌شود، اما هزینه آن را مسافران تقبل می‌کنند.

سید محسن رناسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به گلایه مردم نسبت به اعمال مالیات بر ارزش‌افزوده بر بلیت هواپیما و تأثیر منفی این سیاست بر صنعت گردشگری، اظهار کرد: انتظار داشتیم با افزایش ظرفیت مسافران هواپیماها از 60 به 100 درصد، شاهد روند معکوس قیمت بلیت‌ها باشیم، اما متأسفانه نه تنها شاهد کاهش بلیت هواپیماها نیستیم، بلکه بار 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده باعث افزایش قیمت بلیت هواپیماها شده است.
وی افزود: این مالیات به‌طور میانگین باعث افزایش 200 هزار تومانی قیمت پروازهای داخلی در مسیرهای رفت‌وبرگشت می‌شود و در پروازهای خارجی نیز قیمت‌ها از 450 هزار تومان به بالا افزایش می‌یابد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و هوایی استان اصفهان تصریح کرد: با این تصمیم شاهد رکود خرید بلیت پروازهای هوایی و همچنین رکود مسافران هوایی خواهیم بود و به نوعی این تصمیم اتفاق بدی در صنعت هوانوردی کشور است.
وی ادامه داد: گفته می‌شود در بحث گردشگری تورهای ورودی به کشور معاف از پرداخت مالیات شده‌اند، همچنین هتل‌های زیر سه ستاره نیز از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف هستند.
رناسی با تأکید بر اینکه دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده موجب ضربه اساسی بر جذب مسافران هوایی می‌شود، اظهار کرد: اگرچه قرار بود با افزایش ظرفیت مسافران پروازهای هوایی شاهد کاهش 15 درصد قیمت بلیت‌ها باشیم، اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد.
وی گفت: در حال حاضر بالاترین نرخ پروازهای داخلی مربوط به مسیر مشهد - بندرعباس حدود یک میلیون و 800 هزار تومان و مسیر اصفهان - مشهد یک میلیون و 30 هزار تومان است، همچنین بالاترین هزینه سفرهای خارجی مربوط به مقصد کانادا است که هزینه بلیت آن حدود 70 میلیون تومان بود که با این سیاست جدید، مالیات بر ارزش آن رقم بالا خواهد بود.
رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و هوایی استان اصفهان با بیان اینکه پیش از این در مسیرهای خارجی با توجه به افزایش نرخ دلار دچار ضعف بودیم و استقبال از آن کاهش یافته بود، گفت: تنها انگیزه سفرهای خارجی دلار 27 هزار و 600 تومانی بوده که اکنون سهمیه آن به 2 هزار دلار کاهش یافته است، اما با توجه به کاهش تفاوت نرخ دلار آزاد و دولتی، انگیزه سفرهای خارجی کمتر شده و شاهد رکود این سفرها خواهیم بود.
وی با بیان اینکه اگرچه عطش بازار برای سفر همچنان وجود دارد، اما پیش‌بینی می‌شود سفرهای خارجی کاهش یابد و همچنین سفرهای داخلی نیز با شیب ملایم، اما نه با شدت سفرهای خارجی کمتر شود، تأکید کرد: به نظر می‌رسد این تصمیم باعث می‌شود تا ایرلاین‌های خارجی تا حدودی تقویت شوند، اما ایرلاین‌های داخلی ضعیف‌تر خواهند شد.
رناسی با اعتقاد بر اینکه اگرچه هزینه سفرهای هوایی رو به افزایش است، اما ناوگان حمل‌ونقل هوایی همچنان قدیمی و فرسوده است، اظهار کرد: متأسفانه امروز بیشتر ایرلاین‌ها به دلیل تحریم‌ها یک هواپیمای خود را به‌عنوان لوازم‌یدکی دیگر هواپیماهای خود استفاده می‌کنند، همچنین اگر قرار باشد لاستیک هواپیما هر شش ماه یک‌بار تعویض شود، به دلیل تحریم‌ها به 9 ماه می‌رسد، از سوی دیگر خدمات تورهای هوایی روز به روز ضعیف‌تر می‌شود، اما هزینه آن را مسافران تقبل می‌کنند.
وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد اجرای این سیاست تنها کمک‌کننده ذخایر درآمدی دولت برای جبران کسری بودجه است و هیچ خدماتی به صنعت هواپیمایی کشور اضافه نخواهد کرد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/347611/دریافت-مالیات-بر-ارزش-افزوده-و-افزایش-رکود-پروازهای-هوایی
بستن   چاپ