پیام سپاهان
بردی محمداف: احیای جاده بزرگ ابریشم با طرح «یک کمربند-یک جاده» چین مرتبط است
چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 21:47:57
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در اجلاس مجازی سران کشورهای آسیای مرکزی و چین شرکت و سخنرانی کرد.
این اجلاس که به صورت آنلاین برگزار شد، تحت ریاست «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و به سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین کشورهای آسیای مرکزی و چین اختصاص داشت.
بردی محمداف در سخنانی با تاکید بر پیوند چند صد ساله کشورها و مردمان این منطقه با چین، خاطرنشان کرد: برگزاری اجلاس امروز نشان از اهمیت روابط بین کشورهای آسیای مرکزی و چین است.
وی افزود: چین با درک دوستی و همکاری ما جاده بزرگ ابریشم که از قلمرو آسیای مرکزی می‌گذشت، به عاملی برای توسعه و پیشرفت تمدن جهانی تبدیل شد که در آن تجربه عظیم و منحصر به فردی از تعامل، حسن همجواری، تبادل دانش، دستاوردهای علمی نهفته است.
رهبر ترکمنستان ادامه داد: همانطور که در این دیدار به طور مشخص اعلام شد، امروز همکاری کشورهای ما تأثیر سازنده قابل توجهی در تضمین صلح و ثبات جهانی دارد.
بردی محمداف در این زمینه تاکید کرد که ترکمنستان، چین و کشورهای آسیای مرکزی را شرکای کلیدی و همفکران خود در اجرای موثر دیالوگ جدید «گفت‌وگو ضامن صلح» در سطح بین المللی می‌داند.
وی خط لوله راهبردی گاز ترکمنستان - چین را که از خاک قزاقستان و ازبکستان می‌گذرد، به عنوان نمونه‌ای از روابط واقعی مشارکت مبتنی بر برابری و آگاهی از منافع چند جانبه مطرح کرد.
رئیس دولت خاطر نشان کرد پروژه احیای جاده بزرگ ابریشم ارائه شده توسط طرف ترکمن، در فلسفه و مفهوم ژئواکونومیک خود، با ابتکار جهانی چین در طرح «یک کمربند - یک جاده» مرتبط است.
همچنین وی بر اهمیت تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های بشردوستانه، آموزشی، ورزشی، ارتقای وضعیت روابط علمی و فرهنگی نیز تاکید کرد.
رئیس جمهور ترکمنستان ضمن ارائه ایده‌ای برای ایجاد مکانیسمی برای برگزاری جلسات منظم بین نمایندگان جوامع علمی و پزشکی، خدمات اپیدمیولوژیک و بهداشتی و سایر بخش‌های مربوطه، توجه ویژه‌ای به تحکیم تلاش‌های مشترک با هدف مبارزه با شیوع بیماری همه گیر و پیامدهای اجتماعی-اقتصادی آن داشت. 
رئیس دولت ترکمنستان با تبریک برگزاری بازی‌های المپیک به رهبری چین و کل مردم چین گفت: بازی‌های المپیک زمستانی به جشن واقعی ورزش، صلح و دوستی برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تبدیل خواهد شد.
پس از سخنرانی پایانی «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین و سران کشورها بیانیه مشترکی را تصویب کردند.
انتهای پیام/ح

http://www.sepahannews.ir/fa/News/351984/بردی-محمداف--احیای-جاده-بزرگ-ابریشم-با-طرح-«یک-کمربند-یک-جاده»-چین-مرتبط-است
بستن   چاپ