پیام سپاهان
امسال 180 مورد حیوان گزیدگی در مهاباد اتفاق افتاد
يکشنبه 5 تير 1401 - 15:25:45
پیام سپاهان - وسیم چالشی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تمامی این افراد که مورد حیوان گزیدگی واقع شدند اقدامات اولیه از جمله تزریق واکسن، تجویز سرم ضد هاری و شست و شوی زخم انجام شده است.
وی ادامه داد: بیماری هاری جزو بیماری‌های خطرناک و لاعلاج است که در صورت ابتلای فرد به آن، درمانی وجود ندارد، لذا اقدامات درمانی باید برای همه افرادی که بدلیل حیوان گزیدگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، انجام شود.
مسوول واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت مهاباد اضافه کرد: در سال گذشته 500 مورد، در سال 1399 تعداد 520 مورد، در سال 1398 حدود 480 مورد و در سال 1397 تعداد 400 مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان ثبت شده که بخش عمده آن مربوط به حمله سگ است.
چاشی یادآور شد: آمارهای چند سال اخیر روند خوشبینانه‌ای را نشان نمی‌دهد و سگ‌های بلاصاحب در مهاباد به یکی از مشکلات اصلی حوزه بهداشتی این شهر تبدیل شده‌ است.
وی گفت: تشویق شهروندان به غذا دادن به این حیوانات و همچنین پسماندهای دامی و طیور مرغ زنده که در سطل‌های زباله در شهر وجود دارد، علاوه بر ایجاد آلودگی و شیوع بیماری به افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب شهرستان نیز منجر شده است.
چاشی تاکید کرد: با توجه به اینکه کمربند هاری از شهرستان مهاباد می‌گذرد، افزایش چشمگیر سگ‌های بلاصاحب در این شهرستان پتانسیل تبدیل شدن به یک تهدید را دارد، لذا نیازمند عزمی جدی برای ساماندهی در این زمینه هستیم.
به گزارش ایرنا، وجود سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در شهر مهاباد که حتی گاهی بصورت گله‌ای اقدام به حمله به شهروندان می‌کنند به یکی از گلایه های اصلی مردم از شهرداری تبدیل شده است.
سال گذشته شهرداری این شهر به پرداخت بیش از هفت میلیارد ریال دیه ناشی از گازگرفتگی سگ‌های بلاصاحب از سوی مراجع قضایی به مردم محکوم شد.
هر چند بنابه اعلام مسوولان شهرداری سال گذشته حدود 400 قلاده از این سگ‌ها جمع آوری و به مرکز نگهداری انتقال یافت ولی همچنان مردم شاهد صحنه‌های ناخوشایند حضور و حمله این سگ‌ها هستند که مخاطراتی را برای آنها ایجاد کرده است.
برچسب‌ها سلامت مهاباد آذربایجان غربی حیوان آزاری مراکز جمع آوری سگ های ولگرد بیماری هاری بهداشت و سلامت

http://www.sepahannews.ir/fa/News/365778/امسال-180-مورد-حیوان-گزیدگی-در-مهاباد-اتفاق-افتاد
بستن   چاپ