پیام سپاهان
شیوه استفاده درست از کوله پشتی برای دانش‌آموزان
شنبه 2 مهر 1401 - 9:24:40 AM
ایسنا

پیام سپاهان- سعید سکوت، یک فیزیوتراپیست اظهار کرد: شهروندان به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان برای جابجایی وسایل خود بهتر است از کوله پشتی روی هر دو شانه استفاده کنند تا وزن آن روی هردوشانه پخش ‌شود.

وی افزود: شیوه استفاده از کوله پشتی مهم‌ترین ملاک برای حفظ سلامت اندام است و چنانچه بر روی یک شانه قرار بگیرد می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های اسکلتی شود.

این فیزیوتراپیست افزود: ملاک اول برای انتخاب کوله پشتی، باید به بندهای آن توجه شود و هرچه بندهای آن پهن باشد بهتر است زیرا وزن بار را روی بدن پخش می‌کند.

 سکوت تصریح کرد: هنگام استفاده از کوله پشتی، باید ابزار در جیب‌های آن چیده شود، زیرا بار اضافه را پخش کرده و مانع از تمرکز آن بر روی یک نقطه از بدن می‌شود.

وی تاکید کرد: میزان وزن بار داخل کوله پشتی یک نکته اساسی برای حفظ سلامت است و باید بین 10 تا 20 درصد وزن کودک و نباید بیشتر از 11 کیلوگرم باشد، زیرا بار اضافه می‌تواند منجر به ایجاد ناهنجاری شود.

این فیزیوتراپیست گفت: نکته اصلی و اساسی دیگر برای استفاده از کوله پشتی این است که هر دو بند روی دوش‌ها قرار بگیرد و اگر از یک شانه استفاده کنیم عواقبی مثل  انحراف جانبی ستون فقرات، گیر افتادگی عصب زیر استخوان ترقوه و افتادگی شانه را به دنبال دارد.

سکوت افزود: نکته قابل توجه برای استفاده از کوله پشتی این است که هر چه بندهای آن سفت‌تر بسته شود بهتر است، زیرا کوله را نزدیک بدن نگه می‌دارد.

وی اظهار کرد: اگر وزن کوله پشتی زیاد و دانش‌آموز مجبور است کتاب‌های اضافه را همراه خود به مدرسه ببرد، بعضی کتاب‌ها را باید با دست حمل کند.

این فیزیوتراپیست افزود: دانش آموزان برای استفاده از کوله پشتی، باید به ارتفاع آن از شانه‌ها توجه کنند که حدود 4 سانتیمتر پایین‌تر از انتهای کمر باشد و پهنای کوله پشتی باید به اندازه پهنای تنه کودک باشد.

وی اظهار کرد: حرکت‌های اصلاحی نیز به حفظ سلامت کمک می‌کند مثلا در سه نوبت برای 10 بار، دو شانه را به سمت گردن بکشند و آزاد کنند. یا اینکه از کمر به جلو خم شده و سر انگشت دست را به انگشت پا بچسبانیم.

سکوت تاکید کرد: خانواده‌ها همانطور که به درس و امکانات مادی دانش‌آموز توجه دارند به سلامت آنها نیز نظارت و توجه داشته باشند تا حرکت ورزشی روزانه و رعایت بهداشت به‌عنوان یک فرهنگ در زندگی آنها و کل جامعه ترویج شود.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/376185/شیوه-استفاده-درست-از-کوله-پشتی-برای-دانش‌آموزان
بستن   چاپ