پیام سپاهان
سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - 12:10:38
پیام سپاهان - سعید شهند مدیرکل گفت: سرشماری دو گونه از سمندر که جزو گونه‌های کمیاب و نادر در مناطق کوهستانی استان است، در شهرستان‌های مهاباد، بوکان، پیرانشهر، سردشت و اشنویه آغاز شده است.
وی با بیان اینکه در این سرشماری تیم‌های مختلفی از کارشناسان حیات وحش و محیط‌بانان یگان حفاظت این اداره کل انجام می‌شود، افزود: آماربرداری دوبار و به فاصله زمانی 10 روز در زیستگاه سمندر در این مناطق تکرار می‌شود تا آمار تقریبی فراوانی جمعیت این گونه در این زیستگاه‌ها مشخص شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت سرشماری سمندر بیان کرد: در این پایش، چشمه‌ها و جویبار‌های منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از سمندر‌ها توسط سازمان مرکزی و اداره کل استان انجام می‌شود.
شهند اضافه کرد: شناسایی زیستگاه‌ها، شمارش جمعیت و تخمین افزایش یا کاهش سالانه تعداد آنها مهمترین هدف از سرشماری این جانداران دوزیست است.
وی گفت: عدم شناخت جوامع محلی از این گونه، تخریب زیستگاه، آلودگی منابع آبی زیستگاه بدلیل آفت کش‌ها، علف کش‌ها و کود‌های شیمیایی و ورود فاضلاب‌های انسانی، کاهش جمعیت گونه و تغییر کاربری منابع آبی و انتقال آن به خارج از زیستگاه توسط کشاورزان از عوامل تهدید‌کننده سمندر است.
باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

http://www.sepahannews.ir/fa/News/842377/سرشماری-سمندر-کوهستانی-در-آذربایجان‌غربی-آغاز-شد
بستن   چاپ