پیام سپاهان

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می‌دهد؛

پنجره‌ای که هنوز به روی سرمایه‌گذاران باز نیست اقتصادی

پنجره‌ای که هنوز به روی سرمایه‌گذاران باز نیست
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به اعتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی، اصفهان سرمایه گریزترین استان کشور است. با این وجود در شرایطی که کشور متحمل تحریم های دوباره آمریکا شده، تنها نسخه اتمام پروژه های ناتمام، پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران است، موضوعی که به چالشی بزرگ برای سرمایه گذاران تبدیل شده است.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، مطابق تبصره 19 و تکلیف آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی تا پایان امسال باید 355 پروژه ناتمام و نیمه تمام دولتی به مردم واگذار شود. بنابر اعلام رییس این سازمان در استان اصفهان، ارزش این طرح ها پنج هزار میلیارد تومان بوده و قرار است به سرمایه گذاران پروژه هایی که صلاحیت و صرفه اقتصادی ندارند، تسهیلات ویژه پرداخت شود.
نعمت الله اکبری با اشاره به اینکه در کشور 70 هزار پروژه قابل واگذاری وجود دارد که 10 درصد آن ملی و 90 درصد آن استانی است، گفت: نزدیک به چهار هزار پروژه ناتمام و نیمه تمام در استان اصفهان وجود دارد که باید مردم را نسبت به سرمایه گذاری این طرح ها تشویق کرد. در بودجه سال جاری دولت در حوزه آب و در بخش ساخت سد تونل سوم کوهرنگ 34 میلیارد تومان کمک بلاعوض به سرمایه گذار آن پرداخت خواهد کرد.
وی با تایید اینکه اصفهان یکی از شهرهای سرمایه گریز است، افزود: از 865 هزار میلیارد تومان حجم سپرده های مردم در بانک های کشور، پنج درصد آن در اصفهان است، بنابراین برای جذب این سرمایه ها باید اعتماد مردم را جلب کرد.
از سوی دیگر تیر ماه امسال، با حضور معاون اول رییس جمهور و شریعتمداری وزیر صنعت پرتال سرمایه گذاری استانداری اصفهان رونمایی و اعلام شد که در این درگاه مجوزهای لازم محیط زیستی، صنعت و معدن و ... به صورت بی نام صادر شده است و به محض اینکه فرد برای طرحی بخواهد سرمایه‌گذاری کند، این مجوزها به نام سرمایه‌گذار صادر می‌شود، هم‌چنین در گام نخست 100 طرح سرمایه‌گذاری عملیاتی می‌شود.
به اعتقاد مهرعلیزاده، پرتال سرمایه گذاری کار جدیدی برای کوتاه کردن روند سرمایه گذاری است، در حالی که پیش از این طولانی شدن روند سرمایه گذاری منجر به سرمایه گریزی از این استان شده بود.
با این وجود فعالان اقتصادی اصفهان هنوز از بروکراسی سخت اداری برای سرمایه گذاری در این استان گلایه دارند و معتقدند با وجود راه اندازی این پرتال هنوز شرایط لازم برای سرمایه گذاری مهیا نشده و این طرح همانند دیگر طرح ها عاقبتی نخواهد داشت.
به اعتقاد رنجبران عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، متاسفانه رونمایی ها در ایران مرسوم است و مدیران دولتی به اپیدمی رونمایی های بی حاصل گرفتارند، از سوی دیگر خود اتاق بازرگانی نیز در این بحث چالاک نیست. شاید مدیریت استان از نظر فیزیکی اقداماتی را انجام و پورتالی را رونمایی کرده، اما در اصل کاری از پیش نرفته است، 
وی گفت: در این پروتال حدود 100 پروژه متوسط، کوچک و بزرگ برای جذب سرمایه گذار خارجی مشخص شده وحتی ممانعتی برای سرمایه گذاران داخلی ندارد، در این پرتال مطالعات فنی و اقتصادی پروژه ها تقریبا انجام شده که می تواند در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد. 
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی اصفهان نیز چندی پیش با گلایه از روند سخت سرمایه گذاری در این استان، تاکید کرد: میزان سرمایه گذاری در استان اصفهان منفی است و بروکراسی اداری در استان اصفهان عامل فرار سرمایه ها است و حتی افرادی که قصد سرمایه گذاری داشتند به دلیل شرایط موجود از این کار منصرف شدند، اما باید توجه داشت که فرار سرمایه ها موجب افزایش نرخ بیکاری در استان شده است.
قاسمعلی جباری تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم اعتماد به فعالان اقتصادی سرمایه گذاری در استان انجام نمی شود در حالی که نیازمند ایجاد عدالت مالیاتی هستیم.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر اینکه فلسفه ایجاد پنجره واحد کاهش مدت زمان گرفتن مجوزات لازم برای سرمایه گذار خارجی و داخلی است، گفت: اگر ما انواع و اقسام پنجره ها را ایجاد کنیم و به افزایش سرعت سرمایه گذاری و دادن مجوزها بی توجه باشیم در اصل پنجره واحد مفهومی نخواهد داشت.
رسول رنجبران افزود: حتی اگر یک ساختمان در اصفهان ایجاد شود که در آن تمام افرادی که مجوز صادر می کنند، اختیار تام حضور داشته باشند، اما در عمل به سوال سرمایه گذار جواب مثبت ندهند، مفهوم پنجره واحد بی معنا خواهد بود و این شرایط کنونی اصفهان است.
وی با انتقاد بر اینکه هر نهاد و دستگاه در استان اصفهان با جزیره ای عمل کردن تنها براساس منافع خود تصمیم گیری می‌کنند، گفت: این تصمیمات بعضا مورد موافقت دیگر دستگاه ها نیست و در اصل هنوز پنجره واحد سرمایه گذاری در استان ایجاد نشده است.
این فعال اقتصادی افزود: اگر پیش این مدت زمان صدور مجوز سرمایه گذاری قبلا دو سال بود و اکنون به 15 روز کاهش یافته، می توان ادعای تحقق پنجره واحد را داشت، اما متاسفانه فرایند گرفتن مجوزها همچنان طولانی و فرسوده است تا جایی که سرمایه گذاران از سرمایه گذاری منصرف می شوند.
به گزارش ایسنا، با وجود اقدامات مدیریت استان فعالان و سرمایه گذاران بخش خصوصی همچنان معتقدند که فرایند اخذ مجوز سرمایه گذاری باید کوتاه تر شود و سرمایه گذار در پنجره واحد باید در کمتر از پنج روز جواب نهایی خود را دریافت کند در حالیکه هنوز شاهد بروکراسی سخت اداری هستیم.
کدخبرنگار: 13036
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/62667/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری