پیام سپاهان

آخرين مطالب

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای اصفهان خبر داد:

تحویل 5 میلیون مترمکعب آب به کشاورزان اصفهانی در طرح لوله گذاری سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: سردهنه هایی که برداشت غیرمجاز آب دارند ساماندهی شده و با تهیه آبگیرهای مدرن 5 میلیون متر مکعب آب به کشاورزان اصفهان خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار مهر ، نبویان ظهر پنج شنبه در اولین همایش روسای مجمع شوراهای اسلامی شهرستان های اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان و مبارکه اظهار کرد: طرح لوله گذاری در زاینده رود، در مجموعه بزرگتری در حال انجام است و بخش لوله گذاری تنها قسمت کوچکی از طرح آب رسانی محسوب می شود.
وی ادامه داد: طرح به عنوان احیای زاینده رود، نجات گاوخونی و بقای اصفهان تعریف شده و اگر بخواهیم نگاه کنیم اصفهان مرکز فرهنگ و تمدن اسلامی است و این عنوان کاملا به دلیل وجود زاینده رود است و امروزه به دلیل کمبود آب تمام قسمت ها درگیر هستند و از روزی که مهرعلیزاده به استان اصفهان آمد 7 پروژه را به عنوان پروژه اصلی با کارشناسی های دقیق برای اجرایی کردن انتخاب کرد.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای اصفهان ادامه داد: کاهش میزان منابع آبی، توسعه اراضی بالا دست و توزیع ناعادلانه آب مشکلات اصلی را برای زاینده رود ایجاد کرده است.
میزان تبخیر در ایران بیشتر از میزان بارش ها است
وی با بررسی میزان بارندگی ها در ایران گفت: متوسط بارندگی در ایران 250 میلی متر در سال است و این میزان در مقیاس جهانی بین 750 تا 800 میلی متر است و متوسط تبخیر در ایران دو هزار و 100 میلی متر و در مقیاس جهانی 700 میلی متر است و با بررسی این دو عدد متوجه می شویم که میزان بارندگی در ایران کمتر از متوسط جهانی و میزان تبخیر در ایران بیشتر از متوسط جهانی است.
نبویان با اشاره به اینکه نوع نگاه ما به آب باید بسیار متفاوت باشد، اظهار کرد: سرانه منابع آب تجدید شونده در دنیا هفت هزار و 600 متر مکعب است اما در ایران هزار و 800 میلی متر است و نکته قابل توجه دیگر میزان پراکندگی بارش ها در ایران است که 70 درصد بارش ها در 25 درصد از مناطق کشور اتفاق می افتد و 30 درصد بارندگی در 75 درصد باقی مانده اراضی اتفاق می افتد، در واقع هرگونه انتقال آبی که ما در نظر می گیریم اگر در افق ملی و کارشناسی شده باشد با در نظر گرفتن این موارد قابل توجیه است.
وی ادامه داد: افزایش جمعیت، کاهش سرانه آب تجدید پذیر، خشکسالی ها، آلودگی منابع آب، اضافه برداشت ها از چاه های مجاز و غیرمجاز چالش هایی است که ایران را درگیر کم آبی کرده است.
مدیر طرح انتقال آب زاینده رود با لوله، با اشاره به فعالیت هایی که در زمینه اجرایی شدن طرح انجام شده است، گفت: با کار مطالعاتی که در استانداری اصفهان و شرکت آب منطقه ای انجام شد ابتدا تصمیم به ایجاد منابع آبی جدید گرفتیم و در دومین گام مدیریت مصرف بهینه آب را شروع کردیم و در سومین مرحله مدیریت رودخانه زاینده رود، برداشت ها و پساب ها در این رودخانه و در انتها جاری کردن رودخانه و نجات تالاب گاوخونی را در برنامه های خود قرار دادیم.
وی ادامه داد: در زمینه تامین منابع جدید تکمیل سد سوم کوهرنگ و انتقال 300 میلیون متر مکعب در سال از طرح هایی بود که در سال های پیش صورت گرفت، همچنین طرح انتقال آب بهشت آباد به سد و انتقال آب از خلیج فارس به استان های کم آب از جمله اصفهان از فعالیت های استان در زمینه تامین منابع جدید به شمار می رود.
بهینه سازی مصرف آب در بخش های کشاورزی، صنعتی و شرب اعمال خواهد شد
نبویان در ارتباط با بهینه سازی مصرف آب گفت:‌ بهینه سازی در سه بخش کشاورزی، مصرف و شرب بیش بینی شده است که اگر بخواهیم راه های برون رفت از منابع آب زیرزمینی را در نظر بگیریم استفاده از روش های آبیاری کارآمد، اصلاح الگوی کشت، به کار گیری روش های مدرن و کشت گلخانه ای را باید در زمینه کشاورزی به کار بگیریم.
وی با بیان اینکه آب مجازی مجموعه آبی است که برای تولید محصول صنعتی و کشاورزی استفاده می شود، گفت: خیلی از کشورها با صادر کردن وسایلی که برای تولید آنها آب زیادی مصرف می شود آب مجازی را وارد می کنند و آب باقی مانده در شهر خود را صرف کشاورزی می کنند و ما می توانیم با وارد کردن آب مجازی در کشور آب های باقی مانده در شهر خود را صرف امور مهم تر کنیم.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به ساماندهی رودخانه زاینده رود بیان کرد: اصلاح بازوهای آسیب پذیر رودخانه، اجرای گشت حفاظت و بازرسی در اطراف رودخانه، مشارکت کشاورزان در مراحل ساماندهی رودخانه و... فعالیت هایی است که در زمینه ساماندهی رودخانه انجام شده است.
وی افزود: تمام زاینده دارای دریچه های مهم است روی همه آنها م یتوان کنترل منطقی داشت به جز دریچه ای که بین سد چم آسمان و نکوآباد وجود دارد که در این شبکه و در حریم هزار متری حدود هزار و 58 چاه وجود دارد که در بین آنها قریب به 800 چاه غیرمجاز است.
79 سردهنه آب سد را به صورت غیر مجاز برداشت می کند
نبویان در ارتباط با طرح لوله گذاری زاینده رود گفت:‌ در این طرح پیش بینی شده است که تنها شبکه ای که مدیریت مدرنی روی آن وجود ندارد به مدیریت مدرن تبدیل شود و با توجه به تجربه ای که روی انتقال آب از طریق کانال داشتیم پیش بینی شد آبی که کشاورزان بین سد چم آسمان و نکوآباد احتیاج دارند توسط لوله تحویل داده شود که در بازه های مختلف دریچه هایی وجود دارد که آب را تحویل کشاورزان می دهد.
وی گفت:‌ برای تحویل آب توسط انتقال لوله حجم 5 میلیون متر مکعبی پیش بینی شده است که از حداکثر میزان آبی که تاکنون تحویل کشاورزان شده، بیشتر است و برای انجام این کار 79 سردهنه موجود که آب را به صورت غیر مجار برداشت می کردند، ساماندهی خواهند شد و 25 آبگیر مدرن تهیه می شود که آب را تحویل تک تک کشاورزان خواهد داد که 320 میلیارد تومان بودجه برای این طرح در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/69692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد