پیام سپاهان

آخرين مطالب

راهکار جست و جوی موانع توسعه کشور بازخوانی تاریخ است اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - کاشان - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: مطالعه تاریخ ضروری است چرا که به ما کمک خواهد کرد تا موانع توسعه یافتگی را جست و جو کنیم.
به گزارش ایرنا، فریدون الهیاری روز پنجشنبه به مناسبت نکوداشت سالگرد شهادت امیرکبیر در موزه باغ فین کاشان با گرامیداشت یاد و نام میرزا محمدتقی خان فراهانی افزود: برنامه امروز پیوندی بین برخی مفاهیم و گزینش های جدید سرزمینمان با گذشته تاریخی برای جست و جوی رگه های توسعه در کشور است.
وی بیان کرد: دوران قاجار غروب دیوانسالاری ایران بود و در این دوره ناکارآمدی سیاسی نمود پیدا کرد که بازخوانی تاریخ با نگاهی متفاوت، ضرورت جست و جوی توسعه نیافتگی کشور را پس از آن زمان مشخص می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: نوسازی و اصلاحات در کشور از زمانی آغاز شد که متوجه شدیم، توانایی ایستادگی در برابر توسعه یافتگی و فناوری را نداریم.
وی یادآور شد: همان زمان گروهی مخالفت با توسعه را به بهانه لطمه وارد شدن به دین در پیش گرفتند، گروهی الگو گیری از غرب و توسعه حتی به بهانه از دست دادن دین را پیگیر بودند و برخی اندیشه ها مانند امیرکبیر نیز فناوری و توسعه همراه با دین و سنت را معنی می کردند.
الهیاری عنوان کرد: امیرکبیر با آگاهی از آماده سازی بستر اجتماعی در راه توسعه گام برداشت و راه اندازی دارالفنون از جمله این بسترسازی بود.
وی با اشاره به کم توجهی ها در شناساندن شخصیت ها افزود: امیرکبیر جهان و ایران را می شناخت و این آگاهی دلیل دید و اندیشه توسعه یافتگی در وی بود؛ ما نیز با مطالعه تاریخ و شناخت این شخصیت های برجسته می توانیم در راه توسعه گام برداریم.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز در ادامه یاد آور شد: این خطه میراثی در دل کویر است که با بزرگانی مانند امیرکبیر زینت گرفته و افزایش 15 درصدی گردشگران در هفت ماهه سال جاری حکایت از آگاهی جهانیان به وجود این ظرفیت ها است و نامگذاری 20 دی، به عنوان روز ملی توسعه نیز در این راستا اقدامی برجسته است.
** کشور فاقد نظریه پردازان توسعه است
استاد دانشگاه و فعال اجتماعی، سیاسی گفت: نظریه پرداز توسعه در کشور نداریم و بیشتر، نظریه پردازان توسعه نیافتگی هستند که تنها به چرایی ایران توسعه نیافته اشاره می کنند اما در مورد چگونگی توسعه بحث نمی کنند.
محسن رنانی افزود: پویش توسعه ملی نیز با هدف مشخص کردن مسیر توسعه، اندیشه نگاری توسعه و ایجاد نخبگان گفتمانی راه اندازی شده است.
وی بیان کرد: دولت ها برای برنامه ریزی توسعه به پول نیاز دارند و 70 سال پس از سیاستگذاری مستقیم در توسعه با توجه به محدودیت منابع، جامعه مدنی باید به تدریج متولی امر توسعه در کشور شود.
استاد دانشگاه و فعال اجتماعی، سیاسی اضافه کرد: امروز در نقطه تاریخی قرار داریم و گفت و گوهایی مانند اولویت توسعه فرهنگی یا اقتصادی، آزادی سیاسی یا آزادی اقتصادی باید در بیش از 150 سال پیش انجام شده و پایان می یافت تا به یک گفتمان ملی توسعه رسیده باشیم.
وی برخی مناقشه های سیاسی بی نتیجه و اندیشمندان و نخبگان درگیر نقد این مناقشه را یادآور شد و عنوان کرد: با وجود همه مسائل راه و نماد درستی انتخاب شده اما در بین نخبگان، اندیشه ورزان، پژوهشگران و کنشگران توسعه باید اجماع به وجود بیاید.
رنانی افزود: 70 سال از برنامه ریزی توسعه سپری شده اما هنوز الگویی نداریم و برنامه های توسعه به آرزوها و منویات سیاستمداران و مسوولان محدود بوده و هر دولتی برنامه های توسعه ویژه خود رت پیگیری کرده است.
وی ادامه داد: امروز نیازمند یک الگو در حوزه سیاستگذاری توسعه هستیم و این رخ نخواهد داد، مگر اینکه نخبگان کشور به یک گفتمان ملی توسعه دست یابند زیرا به زودی دولت ها دست نیاز بسوی نخبگان دراز خواهند کرد و به واقع ما نیز چیزی نداریم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: نخبگان اقتصادی دستشان پر از اختلاف، ادعا و الگوهای متعارض است و پیش از آنکه مجبور به ارائه برنامه باشیم باید فرصت گفت و گو داشته باشیم و به الگوی برآمده از گفتمان ملی نخبگان در حوزه توسعه دست یابیم.
وی یادآور شد: بر این اساس از یک سال و نیم گذشته در دانشگاه تربیت مدرس گفتمان های توسعه راه اندازی شده است.
** امیرکبیر 2 سده پیش توسعه را درک کرد
رییس پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: محور قرار گرفتن توسعه، بسترساز بروز خلاقیت و نبوغ بشری است که این مهم را امیرکبیر 200 سال پیش درک کرده بود.
عباس عصاری آرانی افزود: دانایی و دانشی که در انسان تجلی پیدا می کند، به خلاقیت منجر و تمدن جدید ایجاد توسعه را به وجود می آورد که در 2 سده گذشته در این مسیر تلاش های بسیار انجام و حتی جان هایی نیز فدا شده که یکی از بزرگترین فداکاری ها و جوانمردی ها، حرکت میرزا محمدتقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر بود.
وی بیان کرد: مفاهیم متفاوتی در این سال ها از توسعه شکل گرفته و حرکت هایی که در آن نقطه آغازین مشاهده می شود، همچنان بر تارک این کشور می درخشد.
رییس پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: برای پی بردن به اهمیت امیرکبیر، تنها راه اندازی دارالفنون کافی است که 289 نفر از دانش آموختگانش در اثر نهالی که امیرکبیر کاشت، به صدارت رسیدند که 28 نفر آنها وزیر آموزش و پرورش بودند.
به گزارش ایرنا، در ادامه این آیین افزون بر گلباران محل شهادت امیرکبیر از لوح و تمبر یابود 20 دی، روز ملی توسعه نیز رونمایی شد.
باغ تاریخی فین دوره صفوی به عنوان یک تفرجگاه و مرکزسلطنتی در کاشان بنا نهاده شد که آخرین روزهای زندگی در تبعید امیرکبیر و در نهایت قتلش را در 20 دی 1230 شمسی در حمام این باغ شاهد بود.
توطئه درباریان منجر به این رویداد تاریخ معاصر ایران در باغ فین کاشان بود؛ پیکر میرزا محمدتقی خان فراهانی در نهایت با تلاش همسرش در کربلا به خاک سپرده شد.
امیرکبیر زاده 1186 هزاوه اراک و تاسیس مدرسه دارالفنون، سر و سامان دادن به ارتش، انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه، رسیدگی به وضع مالیه، حذف القاب و عناوین، اصلاحات اجتماعی، ایجاد قراولخانه، اصلاح وضع چاپارخانه دولتی و فرمان اعدام سیدعلی محمد باب از جمله اقدام های مهم در دوره 39 ماهه صدارتش در دوره ناصر الدین شاه قاجار بود.
6136/8123

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/83932/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد